Sprinter sloeg station Uitgeest dit jaar maar liefst 535 keer over
©

Sprinter sloeg station Uitgeest dit jaar maar liefst 535 keer over

Reizigers wachten gemiddeld twee keer per dag vergeefs op de trein

Er zijn tal van attracties in Uitgeest. Maar wie dat wil doen, kan beter niet de stoptrein pakken. De dienstdoende sprinter negeert namelijk geregeld het Noord-Hollandse dorp, dat aan het einde van een boemellijn ligt.

Uitgeest heeft genoeg bezienswaardigheden. Zo kunnen bezoekers van het Noord-Hollandse dorp dobberen in het Uitgeestermeer, een bezoekje brengen aan een van de fraaie dorpsmolens of aan het fort dat Amsterdam ooit tegen vijandelijke legers moest beschermen.

Maar wie die attracties van Uitgeest wil bewonderen, kan beter niet de trein pakken, ontdekte treinreizigersvereniging Rover. Uitgeest ligt namelijk aan het einde van een boemellijn en de dienstdoende stoptrein negeert het eindstation geregeld.

In de eerste acht maanden van dit jaar draaide de trein naar Uitgeest maar liefst 535 keer voortijdig om, zonder Uitgeest met een bezoek te vereren. Als de stoptrein zes minuten of meer vertraagd is, keert het treinstel al in Wormerveer op zijn schreden terug, in plaats van door te boemelen naar Uitgeest en daar pas om te keren.

Door Uitgeest te versmaden, loopt de trein de opgelopen achterstand in en hoeft NS aan het einde van de dag minder vertraagde treinen in zijn cijferlijst te noteren. Vertraagde treinen die het er maar bij laten zitten en helemaal niet op komen dagen, tellen niet mee in de punctualiteitscijfers waar de minister van Infrastructuur de NS op afrekent. Reizigers op station Uitgeest wachten dit jaar gemiddeld daardoor twee keer per dag vergeefs op hun sprinter.

De reizigersorganisatie gelastte een onderzoek nadat zij veel klachten ontving van het kaliber 'Wormerveer is best leuk, maar we moeten naar Uitgeest'

Discriminatie van Uitgeest

'Het is steeds maar een kwartiertje vertraging, maar 535 keer per jaar is wel erg veel. En het gebeurt vaak op dezelfde tijdstippen, dus het zijn vaak dezelfde mensen die er last van hebben', zegt Freek Bos van Rover. De reizigersorganisatie gelastte een onderzoek naar de vertragingen, omdat zij veel klachten ontving van het kaliber 'Wormerveer is best leuk, maar we moeten naar Uitgeest'. Op de spoorlijn naar Uitgeest valt 10 procent van de treinen uit, tegen een landelijke uitval van 2 procent.

In Uitgeest is men niet te spreken over de vele gemiste treinen. 'Dit is zeer vervelend voor de reizigers', zegt Anke de Vink-Hartog, wethouder in Uitgeest. Ze heeft de NS om een gesprek gevraagd om de discriminatie van Uitgeest in de dienstregeling te bespreken. 'We willen weten hoe het komt dat de trein zo vaak niet doorrijdt.'

Een mogelijke oplossing: de NS kan een reservetrein in Uitgeest parkeren

Dat is ook voor de NS vooralsnog de vraag. De stoptrein keert bij te veel vertraging vroegtijdig om, zodat de trein niet voortdurend achter de feiten aan blijft lopen, erkent een woordvoerder. Maar waarom juist de sprinter naar Uitgeest zo vaak vertraging oploopt, moet de NS nog uitzoeken.

Freek Bos van Rover draagt alvast een oplossing aan: de NS kan een reservetrein in Uitgeest parkeren. 'Op het traject naar Den Helder waren ook veel problemen met de nieuwe dienstregeling, maar sinds de NS daar een reservetrein heeft neergezet, zijn er minder klachten.' Tot die tijd blijft Uitgeest iets moeilijker bereikbaar. Drs. P zou zingen: 'Uitgeest is een mooie plaats, maar net iets te ver weg.'