Spotje mishandelde kip mag van Reclame Code

Het omstreden radiospotje van stichting Wakker Dier met de tekst ‘Kip, het meest mishandelde stukje vlees’, is volgens de Reclame Code Commissie acceptabel....

Door Caspar Janssen

Twee particuliere klagers bestreden ook de stelling, in het spotje: ‘In zijn hele leven had een kip nog nooit zoveel ruimte als bij jou in de oven.’ Maar volgens de Reclame Code Commissie maakt Wakker Dier die bewering voldoende aannemelijk. De klagers kunnen nog in beroep tegen de uitspraak.

En het kan niet op voor Wakker Dier; hun eigen klacht tegen het Productschap voor Pluimvee en Eieren (PPE) over de met Europees geld gesubsidieerde reclamecampagne ‘Kip, het meest veelzijdige stukje vlees’ werd deels gegrond verklaard door de Reclame Code Commissie. De bewering van de kippensector dat alle kip die in ons land wordt verkocht 100 procent oké is, is volgens de commissie ‘te absoluut en derhalve onjuist’.

De bewering staat op een poster die het Productschap had gevoegd bij het blad Distrifood, een vakblad voor professionele inkopers van supermarkten, slagers en poeliers.

Omdat het een poster betreft, bestaat de kans dat consumenten er op verkooppunten mee worden geconfronteerd, aldus de Commissie, die daarmee het verweer van het PPE niet honoreerde.

Overigens gaat de uitspraak van de Commissie slechts over een klein onderdeel van de kipcampagne. Het voornaamste bezwaar van Wakker Dier was dat het Europese geld bedoeld was voor voorlichting over welzijn en niet voor reclame.

Het productschap gaat niet in beroep tegen de uitspraak. ‘Dat genereert alleen nog meer aandacht’, aldus de woordvoerster.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden