Sportschoen stikken voor 39 cent per uur

Sportmerken doen te weinig om de arbeidsomstandigheden in de Aziatische fabrieken te verbeteren. Vooral het merk Fila schiet tekort....

Dat zegt de ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib in het rapport Offside, ofwel Buitenspel, dat woensdag naar buiten is gebracht.

Oxfam Novib onderzocht welke stappen de sportmerken de afgelopen jaren hebben gezet om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Zo moeten hun werknemers soms lange dagen werken en verdienen ze te weinig omdat de sportmerken lage prijzen en onrealistische leveringstijden eisen, zegt Oxfam Novib.

Geen van de twaalf onderzochte bedrijven voldoet aan de naleving van de vakbondsrechten, aldus het rapport. ‘Fila doet het minst’, aldus Marlies Filbri van Oxfam Novib. ‘We hebben het bedrijf twee jaar geleden benaderd vanwege problemen in een fabriek. In plaats van de problemen aan te pakken, verhuisde Fila naar een andere fabriek. Werknemers van een fabriek in Indonesië konden fluiten naar hun geld toen ze op straat kwamen te staan.’

Oxfam is wel te spreken over Reebok. ‘Het merk werkt samen met mensenrechtenorganisaties en bevordert dat de werknemers zich organiseren’, zegt Filbri.

Ook Nike, Adidas, Puma, Umbro en Asics hebben de laatste tijd wat gedaan om het werk te verbeteren, maar zijn ze niet altijd consequent, aldus het rapport.

Zo werden onlangs in een Indonesische fabriek – waar producten voor Adidas worden geproduceerd – 33 werknemers ontslagen, omdat ze loonsverhoging wilden. Werknemers in deze fabriek verdienen gemiddeld 39 eurocent per uur, stelt de ontwikkelingsorganisatie wijzend op de Adidas +F50.6 Tunit-schoenen die er geproduceerd worden. ‘Deze schoenen worden in Europa voor 180 euro verkocht. Vaak zijn de productie kosten nog geen 5 procent van de verkoopprijs.’

Adidas zegt actief de arbeidsomstandigheden in de fabrieken te verbeteren. ‘Het verhaal over de fabriek zullen we onderzoeken en als er sprake is van misstanden, zullen we maatregelen treffen’, aldus een woordvoerder van Adidas.

Oxfam Novib publiceert het onderzoek bewust kort voor het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland. ‘Aan dit evenement worden miljoenen uitgegeven door sponsors en er worden miljoenen verdiend aan sportartikelen’, verklaart Filbri.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden