Sport helpt Ziggo nog niet uit dal: klanten blijven weglopen

Kabelaanbieder Ziggo heeft in het eerste kwartaal van 2016 opnieuw klanten zien weglopen naar de concurrentie, zij het minder dan in het voorgaande jaar. Rivalen als KPN vreten aan het klantenbestand van de kabelgigant; in 2015 zegden zeker 200 duizend Nederlanders hun Ziggo-abonnement op.

Beeld ANP Kippa

Het is het lot van een voormalige monopolist wanneer de markt opengaat, zegt Tim Poulus van marktonderzoeker Telecompaper. De industrie staat op de rand van grote veranderingen.

Met een afname van 40 duizend abonnementen eindigde Ziggo het kwartaal met zo'n 9,7 miljoen abonnees. De daling zit hem vooral in televisie- en telefoonabonnementen; op het gebied van internet zit Ziggo juist in de lift, met 8.000 nieuwe aanmeldingen in de eerste drie maanden van 2016. Bovendien waren er in die periode 7.000 minder opzeggers van Ziggo-diensten dan in de eerste drie maanden van 2015.

Volgens Ziggo neemt de klanttevredenheid toe, onder meer doordat de kabelaar in november vorig jaar een eigen sportzender lanceerde. Het Amerikaanse moederbedrijf Liberty Global deed het overigens uitstekend, met dank aan groeiende ledenbestanden van dochterbedrijven elders in Europa: de omzet steeg met 1 procent naar 3,8 miljard euro.

Alomvattende pakketten

'De daling bij Ziggo is vergelijkbaar met die bij KPN destijds', zegt analist Poulus. 'Toen de telefoniemarkt vrijkwam, kon KPN alleen maar verliezen. De televisiemarkt is nu ook open en dus springen anderen erin. KPN is de grote rivaal, met een aandeel van iets onder de 30 procent. Tele2 is een andere belangrijke aanbieder die aan innovatie doet. Ziggo kan alleen maar verliezen. Daartegenover staat dat ze meer geld verdienen aan de klanten die ze wel overhouden.'

De tijd dat één bedrijf via een kabeltje televisie bood en een ander via een ander kabeltje internet naar je huiskamer bracht, is immers allang voorbij. De grote aanbieders beconcurreren elkaar nu met alomvattende pakketten, elk via hun eigen netwerk: televisie, internet en vaste telefonie in één. Tripleplay heet dat, quadplay als ook mobiele telefonie in het pakket zit. Niet alleen leidt dat tot een hogere omzet per klant, het brengt ook stabiliteit in de inkomsten; mensen blijken veel minder geneigd van aanbieder te veranderen als al hun digitale diensten onder één dak zijn ondergebracht.

Beeld anp

Titanenstrijd

De concurrentie tussen KPN en Ziggo groeit daarmee uit tot een titanenstrijd. KPN heeft wat dat betreft een forse troefkaart: het bedrijf heeft een ijzersterke positie op het gebied van mobiele- en vaste telefonie en voegt daar met groeiend succes internet en televisie aan toe. Ziggo heeft weliswaar zo'n 200 duizend mobiele abonnees, maar is toch vooral een televisie- en internetprovider die nu probeert om een gaatje te slaan in de telefoniemarkt.

Vandaar dat Ziggo van plan is een hakbijl ter hand te nemen: binnenkort hoopt het bedrijf een megafusie met aanbieder van mobiele diensten Vodafone te voltooien. Een fusie zou betekenen dat Ziggo in een klap vijf miljoen mobiele abonnees erbij krijgt en een dominante speler op de markt wordt. Door systemen te bundelen en diensten te stroomlijnen kan de nieuwe telecom- en internetgigant ook honderden miljoenen aan kosten besparen. De Europese Commissie moet nog met de fusie instemmen.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden