‘Spoor in Nederland slecht gebouwd’

Het spoor in Nederland wordt de laatste jaren onrustbarend slecht gebouwd. In juli van dit jaar werden maar liefst 140 verbuigingen van de rails geconstateerd, blijkt uit een rapport van de Inspectie Verkeer en Waterstaat....

Volgens deskundigen mogen deze verbuigingen, in jargon ‘spoorspattingen’ genoemd, niet voorkomen. ‘140 is ongelofelijk veel’, zegt railbouwkundige Willem-Jan Zwanenburg. ‘Als het spoor goed is aangelegd, moet het zeker 80 graden heet kunnen worden zonder dat er ook maar iets kromtrekt.’

Zwanenburg zet grote vraagtekens bij de deskundigheid van de Nederlandse spoorbouwers. ‘In Spanje en Frankrijk zijn de temperatuurschommelingen veel hoger, maar daar zijn geen of nauwelijks spoorspattingen.’

Dinsdag kreeg het staatsbedrijf Prorail, dat verantwoordelijk is voor het onderhoud en beheer van het spoor en dat onder het ministerie van Verkeer valt, een veeg uit de pan van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Doordat de bouwers het ‘ballastbed’ waarop de rails rusten, niet stevig genoeg hadden gemaakt, trokken de spoorstaven al bij een relatief geringe hitte horizontaal krom. Daardoor zijn bij Zwammerdam en Landgraaf twee treinen uit de rails gelopen.

Volgens Prorail waren de meeste van de 140 ‘knikjes’ in de rails gering en leverden ze geen gevaar op voor de reizigers. Maar deskundigen zeggen dat dit erg afhankelijk is van de mate van kromtrekking en van de vraag of de verbuigingen op tijd worden opgemerkt.

‘Het is van belang dat het euvel snel wordt geconstateerd, zodat men de treinen er met een lagere snelheid overheen kan laten rijden’, zegt een woordvoerder van de Inspectie. Ook de mate van kromming is belangrijk, stelt Zwanenburg. Maar daarover wil de Inspectie niets kwijt. ‘We komen volgend jaar met een rapport hierover.’

Het is niet de eerste keer dat Prorail op de vingers wordt getikt. Nog geen twee weken geleden werd het staatsbedrijf eveneens door de inspectie terechtgewezen. Op 3 maart van dit jaar reden treinen vier keer (bij Gouda, Rotterdam en Dordrecht) door een rood sein als gevolg van besneeuwde seinpalen. Vroeger waren de lichten voorzien van een zonnekap, maar door een nieuw systeem worden de kappen niet meer gebruikt. Dit wordt al jaren als een probleem gezien, maar er was nog niks aan gedaan. Ook op de sneeuwrijke dag bleef een ingreep van Prorail uit.

De Inspectie: ‘Op 3 maart hebben diverse machinisten aan de treindienstleiders van Prorail gemeld dat verschillende seinen slecht te zien waren door de sneeuw. Maar Prorail gaf geen waarschuwingen aan machinisten en legde de treinen geen beperkingen op.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden