Sponsors van WK-voetbal eindigen als onbekenden

De hoofdsponsors van het wereldkampioenschap voetbal hebben miljoenen geïnvesteerd om hun naam in het zicht van de televisiecamera's te krijgen, maar veel heeft het ze niet opgeleverd, blijkt uit een onderzoek van reclamebureau BBDO in Duitsland....

Reuters

BERLIJN

Van de duizend sportfans die het bureau ondervroeg, wist slechts 18,3 procent dat sportkledingfabrikant Adidas behoorde tot één van de twaalf officiële WK-sponsors. Coca-Cola, McDonald's en Opel deden het nog slechter met een bekendheid van respectievelijk 12,8 procent, 6,9 procent en 4,5 procent.

Maar de echte verliezers waren Eurocard/Mastercard, Gillette, JVC, Casio en de Nederlandse elektronicafabrikant Philips. Minder dan één op iedere honderd ondervraagden herkenden deze merken als sponsor.

Dat is een koude douche voor deze bedrijven die ieder zo'n 30 miljoen dollar (60 miljoen gulden) hebben betaald voor hun sponsorrechten, zegt Lutz Nebelin, een woordvoerder voor BBDO en merkbegeleidingsbureau BrandLink.

Hij noemde JVC als voorbeeld. Twee keer zoveel ondervraagden noemden concurrent Panasonic ten onrechte als hoofdsponsor. 'Sponsoring kan op betere manieren worden gedaan', zegt Nebelin. Ondernemingen hadden hun sponsoring moeten vergezellen van traditionele advertenties en andere publiciteitsstunts.

Ook een goede strategie is om ongewone sporten te steunen. 'Je krijgt misschien niet onmiddellijk dezelfde respons, maar op de lange duur kan het aantrekkelijk zijn.' Hij noemt het Duitse telefoonbedrijf Deutsche Telekom die vorig jaar de jackpot won met de Tour de France-zege van Jan Ullrich.

Adidas zei afgelopen donderdag overigens dat het wel degelijk heeft geprofiteerd van het WK, maar eist in de toekomst meer exclusiviteit. Het bedrijf ontmoette tijdens het kampioenschap een reeks 'subsponsoren', een ideetje van de Franse WK-organisatie om nog wat extra inkomsten te genereren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.