Sponsor Nike maakt reclame met spelers die niet spelen

Van onze verslaggever..

AMSTERDAM

Hou je vast: nog maar 14 wedstrijden voor we Wereldkampioen zijn. Onder deze uitdagende advertentietekst trapt Edgar Davids tegen een bal. Hij is gekleed in een shirt van het Nederlands elftal.

Nike, tot 2002 voor 66 miljoen gulden kledingsponsor van de KNVB, heeft soortgelijke advertenties laten maken met Witschge en Kluivert, de twee andere internationals die bij het bedrijf onder contract staan. Het Nederlands elftal speelt morgenavond tegen Wales de derde interland sinds de Amerikanen sponsor werden. Voor de derde maal maakt het trio geen deel uit van de selectie.

- Dus kan er worden geconcludeerd dat de reclamecampagne mislukt.

Woordvoerder Stefan Coenjaerts van Nike: 'Ach, dat maakt niet zoveel uit hoor, of ze nu wel of niet spelen. Het zou natuurlijk leuker zijn als ze wel meedoen. Maar we gaan er echt niet bij de KNVB op aandringen om ze wel op te stellen. We willen niet opdringerig zijn of iets forceren.

'We geven de moed niet op. Misschien spelen er binnenkort wel andere spelers van ons in Oranje. Zenden, of Waterreus, of Wooter, die staan ook bij ons onder contract.'

- Maar het is toch raar om met spelers te adverteren die niet worden opgesteld?

'We willen onderstrepen dat Nike in het voetbal actief is. En dat lukt ook op deze manier. We nemen risico's, zo is de sfeer van dit bedrijf. Soms mislukt er wel eens wat, nou, jammer.'

- Davids wil alleen worden geselecteerd als hem een basisplaats wordt toegezegd. Daar zijn jullie vast niet blij mee.

'Hij is volledig vrij om te denken en te doen wat hij wil. En los daarvan: een speler met de capaciteiten van Davids hoort natuurlijk in het Nederlands elftal te spelen.'

- Davids heeft in Milaan drie mensen neergeslagen. Wat vindt zijn sponsor daarvan?

'Nike heeft een voorkeur voor emotioneel geladen sportmensen, mensen met een sterk ontwikkelde persoonlijkheid. Naar die mix zijn we op zoek en Davids beantwoordt aan die eis. We zijn de laatsten die hem met een waarschuwend vingertje omhoog zullen toespreken.

'Er wordt wel eens schertsend gezegd dat we alleen geïnteresseerd zijn in sporters met een strafblad. Dat is zwaar overdreven. We zullen echt niet zeggen: Edgar, sla nog eens een paar mensen neer, dat is goed voor de publiciteit.'

- Tijdens het EK in Engeland voerden jullie ook campagne met spelers die niet of nauwelijks in actie kwamen, zoals Cantona, Ginola, Ferdinand en Kluivert. Het zit jullie niet mee.

'Dat je dat nog weet zegt genoeg. Dat is voetbal hé, soms doen ze mee, soms niet. Ook die campagne is er niet door geflopt.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden