Spitsstrook helpt wel tegen file

De overheid talmt met het creëren van oplossingen voor het fileprobleem, vinden J.A. Hoekzema en W.M. de Grefte. Uit onderzoek blijkt dat het instellen van spitsstroken helpt....

HET ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft verbaasd gereageerd (de Volkskrant, 22 juli) op onze suggesties voor de aanleg van spitsstroken; de suggesties komen 'te vroeg'. Deze reactie heeft ons weer verbaasd. Hoe kunnen hoopgevende resultaten van een gedegen onderzoek naar een praktische en goedkope manier om de files te bestrijden te vroeg komen?

De fileproblematiek is niet van vandaag of gisteren. Gezien de omvang van de problemen draalt de overheid met mogelijke oplossingen. Laat zij haar voordeel doen met het feit dat er, terwijl er nog proeven gaande zijn, al onderzoeksresultaten voorhanden zijn.

De reden dat wij het ingenieursbureau DHV opdracht hebben gegeven tot een onderzoek is omdat het ons inziens niet snel genoeg gaat. Er zijn al positieve signalen over spitsstroken.

Natuurlijk is de aanleg van spitsstroken niet dé oplossing voor alle files. Ook zijn we doordrongen van het feit dat files niet slechts kunnen worden bestreden door de aanleg van nieuwe wegen. Een betere benutting van de bestaande infrastructuur is noodzakelijk.

Dit besef heeft in de stadsregio Rotterdam al geleid tot tien procent minder files: door onder meer toeritdosering en rijstrooksignalering, eveneens maatregelen die zorgen voor een betere benutting van bestaande infrastructuur.

Op basis van een aantal criteria is DHV nagegaan waar in Nederland op korte termijn een spitsstrook zinvol zou kunnen zijn. Een spitsstrook wordt gevormd door de vluchtstrook, die tijdelijk wordt gebruikt als een extra rijstrook op de drukste periode van de dag. Daarbij is zeer nadrukkelijk als randvoorwaarde gesteld dat deze capaciteitsuitbreiding niet ten koste mag gaan van de veiligheid en hulpverlening.

Eerst zijn wegvakken geselecteerd waar in de spitsuren regelmatig congestie optreedt, en waar spitsstroken mogelijk uitkomst bieden. Van deze wegvakken is vervolgens bepaald of ze in de toekomst zullen worden verbreed. De reden is dat spitsstroken gezien moeten worden als een tijdelijke oplossing op korte termijn.

Uit de geselecteerde wegvakken zijn die trajecten gekozen, waar spitsstroken een veilige en snel inpasbare oplossing vormen. De eisen voor een traject zijn de aanwezigheid van een vluchtstrook en de afwezigheid van op- en afritten en obstakels als viaducten. Daarnaast moet een traject bestaan uit twee keer twee rijstroken en mag het verkeer voor niet meer dan vijftien procent uit vrachtverkeer bestaan. Te veel vrachtverkeer belemmert het overige op- en afgaand verkeer.

Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat drie wegvakken concreet in aanmerking komen voor de realisatie van een spitsstrook: de A1 tussen Bussum en Blaricum, de A12 tussen Maarn en Driebergen en de A12 tussen Driebergen en Bunnik.

Hier kan snel en tegen lage kosten een spitsstrook kan worden aangelegd. De totale kosten bedragen volgens de berekeningen van DHV 14,7 miljoen gulden. Dit bedrag is in ruim drie jaar tijd terug te verdienen, doordat er per jaar 450 000 verliesuren worden bespaard.

Het aantal spitsstroken hoeft niet beperkt te blijven tot de drie genoemde trajecten. Wanneer bijvoorbeeld het criterium van tijdelijkheid wordt losgelaten, of wanneer aan het aantal rijstroken geen beperking wordt opgelegd, wordt het aantal geschikte trajecten groter.

De nieuwe minister van Verkeer en Waterstaat doet er goed aan van de onderzoeksresultaten kennis te nemen. Die kunnen betrokken worden bij de dit najaar geplande evaluatie van de proeven met spitsstroken. Want alle bijdragen voor een snelle oplossing van het fileprobleem verdienen serieuze aandacht.

J.A. Hoekzema is voorzitter van de BOVAG. W.M. de Grefte is voorzitter van RAI Vereniging.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden