Speerpunten van innovatie?

Het Innovatieplatform spreekt. De toekomstige pijlers onder de Nederlandse economie zouden zijn: bloemen en voedsel, hoogwaardige technologie, scheepvaart en waterbouw en de creatieve industrie (Endemol, Mojo)....

Door Nico Goebert en Michael Persson

Bas Jacobs, econoom aan de Universiteit van Amsterdam, publiceert eind dit jaar een boek over innovatie: 'Ik viel van mijn stoel van het lachen. Dit is New Age- of Oibibio-economie. De platitudes die in het rapport staan: bedrijven met passie en ambitie die zich inzetten voor het grotere geheel! Een valsere start voor het Innovatieplatform is niet denkbaar.'

Dirk van Roode, beleidsmedewerker bij branche-organisatie Nederland ICT: 'ICT wordt niet genoemd, maar daar hebben we niet zoveel moeite mee. We zijn al jaren van mening dat ICT geen doel is, maar een middel. In de door het Innovatieplatform genoemde sectoren, maar ook in de zorg, het onderwijs en de transportsector draait het om de vraag hoe er slimmer kan worden gewerkt. En dan kom je vanzelf uit bij ICT-oplossingen. Er valt daarmee heel veel winst te behalen. ICT komt heus wel aan bod, want het is in goed Nederlands enabling technology.'

Marianne Manders van Mojo Concerts: 'Ik doe hier de concerten. Het is dat ik het Journaal gezien heb, anders zou ik niet weten waar je het over hebt.'

Peter Noordervliet, algemeen directeur van de VNCI, de vereniging van chemiebedrijven: 'We staan ergens halverwege vermeld, maar als je kijkt naar de totale uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling, neemt de chemie daarvan eenderde deel voor zijn rekening. We hadden gedacht dat we meer aandacht zouden krijgen. Maar dat ligt misschien ook aan onszelf. Wij dachten: het Innovatieplatform is al zo lang bezig, dat zal nog wel een tijdje duren. We zijn een beetje overvallen. Als je het hebt over innovatie in Nederland, kun je niet om de chemie heen, maar dat komt waarschijnlijk wel goed in een volgend stadium. En als het niet goedkomt, doen we het zelf wel.'

Jacob Verschuur, ICT-specialist bij Ernst en Young: 'Dit kabinet heeft het pc-privéproject ingeruild voor subsidie op de fiets onder het motto: ''Iedereen heeft een pc, Nederland is klaar''. In zo'n klimaat kun je dit soort rapporten verwachten.'

Theo Meijer, voorzitter van Food Valley, een groep van bedrijven op het gebied van voeding, life science, landbouw en gezondheid: 'Wij zijn enorm ingenomen met deze erkenning, want in het begin was de agri-business niet meegenomen. Daar verwachtte men kennelijk geen innovatie. We kunnen nu zelf bewijzen dat dat een grote vergissing was. We worden er nu in betrokken en dat gaan we de komende jaren waar maken. Economische Zaken gaat nog bekendmaken hoe ze de genoemde sectoren gaan ondersteunen. Daar zijn we erg benieuwd naar.'

Jeroen van Waardenburg, hoofd communicatie bij Endemol: 'We wisten dat we door het Innovatieplatform zouden worden aangemerkt als innovatief bedrijf. Dat vonden we zelf ook al. We doen mee aan allerlei werk- en praatgroepen in het kader van het Innovatieplatform. De vraag is hoe we ons innovatief vermogen het beste kunnen manifesteren en tegen welke drempels we oplopen bij de overheid. Ons doel is het bundelen van krachten. Bijvoorbeeld als een universiteit een nieuwe techniek ontwikkelt voor nieuwe media, hebben wij de content. Zo kunnen we elkaar versterken.'

Bas Jacobs: De wijze waarop de vier economische gebieden zijn aangewezen is niet aangegeven; 113 bedrijven hebben plannen ingediend, maar zijn die bedrijven representatief, of zijn het kneusjes? We komen het niet te weten. De criteria waarop de sleutelgebieden zijn geselecteerd zijn economisch niet te motiveren. De juiste vragen worden niet gesteld. Zoals: waar faalt de markt, moet de overheid ingrijpen en is dat ingrijpen niet erger dan de kwaal? De feitelijke adviezen in het rapport wijken niet af van bestaand beleid. Maar het kernpunt is dit: de meeste voorstellen komen neer op backing the winner, het steunen van bedrijven die al leidend zijn. Dit beleid gaat juist ten koste van innovatie. Ik vind dat je de uitdagers moet steunen. Daar liggen de kansen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden