Speelgoed verkoopt online goed, in de winkel steeds slechter

Online gaat het goed met de speelgoedverkoop, maar speelgoedwinkels hebben het steeds moeilijker. Het aantal winkels loop terug en hun omzet daalt. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Volgens speelgoedhandelaren heeft de klassieke winkel nog wel toekomst.

Speelgoed verkoopt nog prima, maar niet in de winkel. Beeld anp

Sinds het crisisjaar 2009 hebben speelgoedwinkels te maken met een teruglopende omzet. In 2015 lag de totale omzet van de fysieke speelgoedwinkels bijna 35 procent onder het niveau van topjaar 2008. In de eerste negen maanden van 2016 nam de omzet met bijna 2 procent af ten opzichte van een jaar eerder.

Begin 2008 telde Nederland nog 965 speelgoedbedrijven, die in totaal 1.375 fysieke winkels hadden. Begin 2016 waren er nog 660 bedrijven over met in totaal 1100 winkels. Dat is 20 procent minder dan in 2008. De sterkste afname van het aantal speelgoedwinkels deed zich voor in de provincie Utrecht. Hier daalde het aantal vestigingen met een derde tot zeventig winkels. Overijssel is de enige provincie waar het aantal speelgoedwinkels tussen 2008 en 2016 steeg: van 85 in 2008 tot negentig in 2016.

Online doen de winkels het juist uitstekend. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor van oktober jongstleden zijn de online bestedingen groeide de omzet van de speelgoedbranche in het tweede kwartaal van dit jaar met 49 procent. In het eerste kwartaal was dat 26 procent. De totale digitale handel in goederen en diensten steeg in de eerste zes maanden van 2016 met 17,2 procent gestegen tot € 9,53 miljard. De speelgoedbranche was de sterkste stijger in die periode.

Stephanie Otto, eigenaar van speelgoedwinkel Tante Steef in Haarlem, specialist in houten speelgoed, merkte de opkomst van het internet direct in haar omzet. 'Ik hield mijn hart vast, maar het gaat nog steeds goed. Het is je passie die je op de been houdt. Ik word niet rijk van de winkel, maar wel blij. En daar gaat het uiteindelijk om.'

Tante Steef blijft ook de komende jaren overeind, ondanks de concurrentie van het online winkelen, zegt Otto. 'We hebben een hele steady klantenkring en zijn in Haarlem een instituut geworden.' Een experiment met bestellingen via de website was nog geen succes. 'Daar ben ik toch te klein voor. Mogelijk dat ik daar volgend jaar een apart iemand voor aanneem.'

Beeld anp

Een winkel die wel groeit is de keten Toychamp. Twee maanden geleden opende in Enschede de tiende Nederlandse vestiging van het Belgische bedrijf. Het bedrijf heeft een webwinkel, maar richt zich vooral op haar grote winkels. Esther van der Vorst, filiaalmanager van het filiaal in Bergen op Zoom: 'In onze megastores bieden we veel meer keuze dan bijvoorbeeld Bart Smit en Intertoys. Iedere vestiging is tenminste 2.000 vierkante meter of meer. We bieden producten in elke prijsklasse aan. De consument is heel kritisch. Hij kijkt heel goed naar de prijs, maar wil het product het liefst nog even vasthouden en bekijken. Daarna bestelt hij via de webwinkel of koopt in de winkel.'

Webwinkel Lobbes is een van de nieuwkomers die profiteren van de online koopdrift. De groothandel in speelgoed begon in 1998 voorzichtig als webshop. Particulieren vonden de winkel metee, maar de grootste groei vond plaats in de laatste jaren. 'Dit jaar groeit de omzet met 30 à 40 procent. En dat komt vooral door de vraag van consumenten', zegt woordvoerder Samgar Renkema. 'Ze kopen niet alleen drones en robots, maar ook klassiek houten speelgoed, knikkerbanen en klei.'

Beeld anp

Het voordeel boven klassiek winkelen is volgens Renkema het brede aanbod. 'Elk kind is uniek. Daarom wil je een brede keus hebben. Wij hebben een magazijn met 25 duizend artikelen en kunnen een aankoop binnen een dag leveren.'

Of het online succes de doodsteek is voor de speelgoedzaak in een winkelstraat , wil Renkema niet zeggen. 'Er is een echte verschuiving gaande naar webwinkelen, op alle gebieden in de retail. De fysieke winkels zie ik nog wel naast de online aanbieders bestaan. Maar vooral werkend vanuit de winkel, niet met een online poot.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.