Speciale spitsbussen NS rijden vooralsnog leeg hun ritjes

De NS zette maandagmorgen voor het eerst een spitsbus in tussen Castricum en Amsterdam Sloterdijk, maar die bleef volgens RTV Noord-Holland nagenoeg leeg. De nieuwe bus is één van de maatregelen om de drukte dit jaar en begin volgend jaar tegen te gaan, omdat er onvoldoende treinen zijn.

Trein van de NS.Beeld anp

Volgens RTV Noord-Holland maakten alleen wat journalisten gebruik van de nieuwe bus. De reis van Castricum naar Sloterdijk duurt per trein ongeveer 20 minuten, maar is met de bus 50 minuten langer. Onder druk van Maatschappij Voor Beter OV kost de busreis wel maar één euro.

De NS heeft voor 2 miljard aan nieuwe treinen besteld. Maar pas aan het einde van dit jaar rijden de eerste nieuwe sprinters over het spoor. Om verder de drukte te beperken, zet NS reservetreinen in en worden in bepaalde sprinters eersteklasstoelen weggehaald en vervangen door tweedeklasstoelen.

Voor de Nederlandse Spoorwegen was 2015 in financieel opzicht een goed jaar - forse omzetstijging, mooie winst - maar de prestaties op het spoor gaven weinig reden tot vreugde. De klanttevredenheid nam af, er reden minder treinen op tijd en zelfs over de reinheid van die treinen werd meer geklaagd dan in het jaar tevoren. Dit jaar voorziet de NS ook grote problemen door een gebrek aan treintoestellen.

Waarom is spoor poel van ellende?

In De Kwestie schrijft Peter de Waard over de ellende van de Nederlandse Spoorwegen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden