Speciaalbier levert Heineken hogere winst op

Speciaalbiertjes worden steeds belangrijker voor de omzet en vooral de winst van Heineken. Dankzij deze nieuwe biersoorten kan Heineken voor het eerst in lange tijd een omzetstijging bereiken op westerse markten waar tot voor kort elk jaar de bieromzet daalde.

Speciaalbier heeft een steeds groter aandeel in de omzet van Heineken. Beeld anp
Speciaalbier heeft een steeds groter aandeel in de omzet van Heineken.Beeld anp

Het internationale brouwerijconcern meldde woensdag goede cijfers over het derde kwartaal van dit jaar, waarin de bierafzet met 5,4 procent steeg tot 51,2 miljoen hectoliter, ruim vijf miljard liter of ergens tussen de 20 en 25 miljard flesjes en glazen.

Heineken verkocht vooral meer bier in Azië, maar opvallend genoeg ook in West-Europa en de VS. In landen als Frankrijk en Italië, die al decennia lang bekendstaan als krimpmarkten, is nu weer sprake van groei.

Consumenten hebben steeds meer interesse voor speciaalbiertjes, zoals het premiumbier Sol Premium, het abdijdier Affligem en Desperados, een bier dat de zoete smaak van tequila combineert met de bittere van bier.

Desperados Beeld anp
DesperadosBeeld anp

Groeiende omzet

Van al deze merken groeide de afzet dit jaar al met meer dan 10 procent. Ook de cider Strongbow deed het goed. Heineken zei verder zeer tevreden te zijn over de resultaten van sponsoractiviteiten als die rond de nieuwe James Bond-film Spectre, die deze week in roulatie gaat, en het wereldkampioenschap rugby, waarvan komend weekeinde de finale wordt gespeeld.

De omzet van het concern steeg in het derde kwartaal met 7,5 procent tot 5,5 miljard euro. Dat duidt erop dat ook de marges zijn toegenomen. Per hectoliter verdiende Heineken 1,8 procent meer. Topman Jean-François van Boxmeer zei dat de winstontwikkeling in lijn ligt met eerder uitgesproken verwachtingen. Heineken ging er op voorhand al van uit dat de verkopen in de tweede helft van dit jaar fors zouden toenemen. Voor het eerste halfjaar was dat moeilijker te realiseren, omdat vorig jaar het WK Voetbal plaatsvond in Brazilië. Dit leidde wereldwijd tot incidenteel extra verkopen.

Inkoop eigen aandelen

Opvallend was de aankondiging van Heineken dat het stopt met de inkoop van eigen aandelen. De actie, die in februari was aangekondigd en was bedoeld als douceurtje voor de aandeelhouders (bij de inkoop van eigen aandelen stijgt niet alleen de koers, maar hoeft ook de winst over minder aandelen te worden verdeeld), wordt nu halverwege beëindigd.

In totaal zou Heineken op die manier 750 miljoen euro (de opbrengst van de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque) aan de aandeelhouders doorsluizen. Dat blijft nu beperkt tot 365 miljoen euro. De rest gaat naar de oorlogskas voor eventuele overnames. Financieel bestuurder Laurence Debroux zei op een bijeenkomst met analisten dat Heineken 'een actieve pijplijn' met potentiële acquisities heeft.

Kleine bedrijven

Maar het gaat daarbij om kleine bedrijven die aantrekkelijk zijn geprijsd op markten waar Heineken zich minder sterk voelt. Heel grote overnames lijkt Heineken niet in de zin te hebben. Het drankenconcern investeerde recentelijk in een belang van 50 procent in de Amerikaanse ambachtelijke brouwer Lagunitas Brewing, een meerderheidsbelang in het Sloveense Pivovarna Lasko en een uitruil van Afrikaanse activiteiten met Diageo.

Daarover werd de afgelopen tijd wel gespeculeerd. Maar Heineken is niet van plan met een spectaculaire deal te gaan reageren op het samengaan van de biergrootmachten InBev en SAB-Miller.

Verder stijgen

Het aandeel Heineken is zeer sterk gestegen als reactie op het samengaan van de nummers een en twee op de mondiale biermarkt. Analisten verwachten dat de koers de komende tijd nog verder zal stijgen. Zij gaan nu in hun prognoses uit van een koersdoel van 85 euro of zelfs nog hoger. Als reactie op de goede gang van zaken steeg de koers van het aandeel woensdag met ruim 3 procent naar 83,35 euro.

De wispelturige ontwikkelingen op de financiële markten - en met name de valutamarkt - is een zorg voor het concern. Maar voorlopig heeft het bedrijf daarvan geprofiteerd. In totaal levert dit Heineken een extra bate op van 50 miljoen in 2015.

null Beeld anp
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden