'Spannende zaken komen niet aan bod'

Hele generaties zijn ermee grootgebracht. Ze haalden hun begrip van de economie uit de formule Y=C+I en uit een onding als 'de multiplier van Keynes'....

Van onze verslaggeefster Sheila Sitalsing

commissie ligt die op verzoek van voormalig staatssecretaris Adelmund een grondige revisie van het economie-onderwijs op middelbare scholen voorstelt - overigens na consultatie van onder anderen Arnold Heertje, auteur van de bestseller De kern van de Economie. Coen Teulings, hoogleraar economie te Rotterdam en directeur van het Tinbergen Instituut, zat de commissie voor die nu afwacht wat onderwijsminister Van der Hoeven met de aanbevelingen zal doen.

- Wat is er mis met het programma?

Teulings: 'Het is verouderd. Wetenschappelijk is het blijven steken in de jaren zeventig, met zijn nadruk op de strijd tussen Keynesianen en monetaristen. Maatschappelijk zit het in de jaren tachtig met zijn nadruk op werkloosheid. Erger is dat de samenhang ontbreekt. Mensen die economie op de middelbare school volgden, weten nauwelijks hoe de markt werkt.'

- Toch is Economie en Maatschappij het populairste profiel op zowel havo als vwo. Wat missen de leerlingen nu?

'Tal van nieuwe ontwikkelingen zitten niet in het programma. Zo lijkt mij, als het over de arbeidsmarkt gaat, de theorie van het menselijk kapitaal - het rendement van een jaar onderwijs is ongeveer 8 procent meer loon - veel relevanter voor scholieren. Er zijn nieuwe theorieën over de taakverdeling in het gezin. Over de rol van selectie bij verzekeringen . Onze kijk op Afrika is drastisch veranderd, nu we weten dat armoede ook wortelt in institutionele zwaktes zoals corruptie. Allemaal spannende, relevante zaken die op school niet aan bod komen.'

- Het moet allemaal anders?

'We stellen een indeling voor in acht basisthema's. Onder de kop 'schaarste' leg je uit hoe prijzen worden bepaald, en wat de kosten zijn van alternatieve aanwending van geld. Sparen, investeren, verwachtingen, de varkenscyclus komen aan bod bij 'heden of toekomst'. Er is een thema 'markt' over monopolies en welvaartsverlies, en een thema 'kringloop' over groei en conjunctuur.'

- Is het doel goede economen-in-spe kweken?

'Nee. Het onderwijs moet niet per se voorbereiden op een vervolgstudie economie. Daarvoor is het vak van weinig belang. Het vak moet begrip bijbrengen over schaarse middelen en de samenhang tussen markten. Men moet de wereld kunnen duiden.'

- Maar het draait toch ook om wiskunde, en een model kunnen bouwen als abstractie van de werkelijkheid?

'Uiteraard. Wat in ieders hoofd geplant moet worden, is dít.' Teulings tekent met zijn armen in de lucht hét plaatje waarmee vrijwel elke markt te modelleren valt: een lijn, van linksboven naar rechtsonder, geeft aan dat de vraag daalt als de prijs stijgt. De tweede lijn, van linksonder naar rechtsboven, toont dat het aanbod stijgt als de prijs stijgt. 'Dat blijft de basis.'

- Verwacht u tegenstand van docenten die niet willen bijscholen?

'Als je onze voorstellen naast de stof legt, zie je een forse breuk. Maar afgezet tegen de wetenschappelijke praktijk en schoolprogramma's zoals in de VS is het allemaal vrij conventioneel.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden