Nieuws Elektrische auto's

Spaanse krant: Kia verbiedt voorlopig verkoop e-auto’s om uitstoot kunstmatig laag te houden

De Spaanse tak van autofabrikant Kia heeft dealers in zijn land opgedragen tot 1 november geen nieuwe elektrische voertuigen en plug-in hybriden op kenteken te zetten. Door de verkoop van deze (bijna) emissievrije voertuigen zo veel mogelijk uit te stellen, poogt Kia zijn gemiddelde CO2-uitstoot volgend jaar drukken. 

Nieuwe auto's van Kia en moedermerk Hyundai staan in Zuid-Korea klaar om te worden verscheept. Beeld REUTERS

Hiermee hoopt de Spaanse tak van de Zuid-Koreaanse autofabrikant hoge boetes uit Brussel te vermijden, dat eist dat de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s volgend jaar onder de 95 gram per kilometer blijft.

Autofabrikanten hebben grote moeite deze norm te halen: de gemiddelde uitstoot van CO2 is de laatste jaren juist gestegen. Die toename komt doordat klanten vanwege schandalen nauwelijks meer diesels kopen (die minder kooldioxide uitstoten dan vergelijkbare benzinewagens), juist meer grote en zware SUV’s aanschaffen en doordat er strengere regels zijn voor het meten van CO2

Voor elke gram die een fabrikant boven de norm uitstoot, geldt straks een boete van 95 euro per verkocht voertuig. De bedragen kunnen oplopen tot vele honderden miljoenen euro’s per merk. Vorig jaar stootten auto's in Europa gemiddeld 120 gram per kilometer uit, 25 gram boven de norm.

Wachttijden

Op 1 augustus stuurde Javier Casado, verkoopdirecteur van Kia Spanje, zijn dealers daarom een brief, die in handen is van de Spaanse krant La Tribuna. Daarin kondigt hij een voorlopig verbod af op de verkoop van volledig elektrische Kia’s en op plug-in hybriden. Dit type voertuig mag pas weer na 1 november op kenteken worden gezet, waardoor ze meetellen voor de cijfers van volgend jaar en zo de totale uitstoot kunstmatig op een lager peil houden. Deze handelswijze is niet verboden, maar wel opmerkelijk, omdat Spaanse klanten onnodig lang moeten wachten op hun elektrische voertuig. Kia weet de lange wachttijden eerder aan een tekort aan accu's.

Milieuorganisaties als Transport & Environment zeggen al langer dat sommige fabrikanten de groei van het aantal e-auto's kunstmatig laag houden om zo de CO2-uitstoot volgend jaar flink te kunnen terugdringen. ‘Deze brief bevestigt wat we al jaren zeggen’, aldus een woordvoerder. 

Ook in Nederland moeten klanten geduld hebben voor  e-auto's van Kia. De wachttijd loopt op tot meer dan een jaar. Of hier vergelijkbare maatregelen zijn genomen, is niet bekend. De Nederlandse importeur was niet bereikbaar voor commentaar.

Welke elektrische auto past het best bij u? En hoe lang zijn de levertijden? Bekijk hier het aanbod van e-auto's in Nederland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden