Sommige producten bij Jumbo en Hoogvliet duurder buiten de Randstad - maar is dat raar?

De Consumentenbond signaleerde dinsdag dat supermarktketens Jumbo en Hoogvliet niet in al hun filialen dezelfde prijzen hanteren. In Jumbo-vestigingen in Groningen, Friesland en Limburg zijn dezelfde producten soms duurder dan in filialen in de Randstad.

Een klant doet boodschappen bij de Jumbo. Beeld anp

Eind december vergeleek de Consumentenbond zevenduizend prijzen in de vijftien grootste supermarktketens en online supermarkt Picnic. Het onderzoek omvatte 150 A-merk- en 120 huismerkproducten. Filialen van Jumbo en Hoogvliet blijken verschillende prijzen te rekenen voor dezelfde producten. 'Als er geen of alleen een duurdere supermarkt in de buurt is, zijn de prijzen doorgaans hoger dan wanneer er goedkope concurrentie is', staat in het testverslag. Dat zou ook gelden voor de webwinkels van Jumbo en Hoogvliet. De onlineprijzen zijn afhankelijk van waar de boodschappen worden bezorgd of afgehaald. De Consumentenbond noemt dit 'raar' maar laat desgevraagd weten 'er verder niets van te vinden omdat supermarkten hun eigen prijzen mogen bepalen'.

Hogere kosten

Jumbo erkent dat de prijzen verschillen per locatie. 'Jumbo garandeert zijn klanten de laagste vaste prijzen in elke plaats waar wij gevestigd zijn. Dit betekent automatisch dat de prijzen van producten kunnen variëren afhankelijk van de lokale concurrentie in een betreffende plaats. Bovendien passen wij altijd onze prijs aan wanneer een andere supermarkt in een marktgebied de vaste prijzen van een bepaald product verlaagt. Ook door deze lokale prijsaanpassingen kunnen de prijzen in onze winkels én online dus per plaats verschillen.'

Hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot vindt dat 'logisch'. Volgens hem zijn de vaste kosten in supermarkten in dunbevolkte gebieden (zoals het noorden van het land) ongeveer net hoog als in de rest van Nederland, maar ligt de omzet per vierkante meter daar vaak lager. De transportkosten zijn juist hoger in afgelegen regio's omdat die filialen meestal verder van de distributiecentra liggen. 'Het idee dat de prijs in elke vestiging hetzelfde moet zijn, hoeft dus zeker niet logisch te zijn', concludeert Sloot. Bovendien mag Jumbo geen verkoopprijzen voorschrijven aan zijn franchisenemers.

Prijsverschil tussen A-merken en huismerken

Uit het onderzoek blijkt ook dat het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is gegroeid. Huismerken zijn gemiddeld 36 procent goedkoper dan A-merken. Drie jaar geleden, toen de Consumentenbond een vergelijkbare test deed, was dat 31 procent. De huismerkartikelen van Aldi en Lidl zijn het goedkoopst. De huismerk- én A-merk-producten van Spar zijn het duurst. Bij onlinesupermarkt Picnic zijn A-merkboodschappen het voordeligst, maar daar hebben de meeste Nederlanders weinig aan. Picnic bezorgt in slechts dertig plaatsen in de Randstad.

Desondanks zijn Aldi, Lidl en Picnic niet per se de beste keuze voor de prijsbewuste shopper. De wekelijkse aanbiedingen van supermarkten zijn in dat opzicht ook belangrijk. Zo had de - over het algemeen dure - Albert Heijn vorig jaar de voordeligste aanbiedingen, vooral qua A-merken.

Een medewerker van Hoogvliet vult schappen aan. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden