Soepele pedaalgang op geheime smover

Woensdag is de grote dag. Dan wordt in het Olympisch Stadion in Amsterdam de smover geïntroduceerd. De s staat voor smart....

Het concept is geheim tot woensdag, en dus komen fietsbedrijven zoals Gazelle en Koga hun oorspronkelijke belofte een foto van hun smover-fiets via e-mail te sturen, niet na. Dat mag niet van smover-bedenker Shimano Europa, de organisator van de persconferentie.

Het Japanse bedrijf Shimano is grootleverancier van fietsonderdelen. Het bedrijf produceert onder meer schakelsystemen (derailleurs en naafsystemen), trommelremmen en geavanceerde veren. Er zijn 600 duizend Nederlanders die niet fietsen, heeft Shimano ontdekt. Dat zijn mensen die niet goed met een handgeschakelde versnelling kunnen omgaan, en die bovendien extreem comfortabel willen fietsen 'zonder zere kont'.

In het smover-concept gaat elektronica ze daar een handje bij helpen. 'Een grote stap voorwaarts, je hoeft niet meer te denken', zegt fietsproducent Giant. Op het stuur van een smoverfiets zit een computertje met een schermpje. Dat krijgt precieze informatie over de snelheid van de fiets. Acht magneetjes in de achternaaf op regelmatige afstand van elkaar verzamelen die. Het computertje schakelt vervolgens naar de juiste versnelling voor een zo soepel mogelijke pedaalgang.

Het computertje schakelt naar de 1 bij het stoplicht om daarna snel op te kunnen trekken. Heuvelaf wordt naar een hogere versnelling geschakeld. De schakelcomputer is uit te zetten. Schakelen kan dan met tiptoetsen.

Naast de automatische schakelbak - inwendig in de achternaaf acht versnellingen, bij een derailleur 24 - heeft Shimano ook een elektronisch veersysteem ontwikkeld. Bij het stoplicht schakelt die veer op de stand 'stug'; wordt er harder gefietst dan vijf kilometer per uur, schakelt de veer automatisch op stand 'soepel veren'.

Het smover-concept is de afgelopen twee jaar beproefd op vijftienhonderd fietsen. Daarvan is een groot deel in Nederland verkocht, onder meer door Koga. Op basis van fietservaringen is het systeem verbeterd. Zo haalt het computertje de benodigde stroom nu uit een naafdynamo en niet meer uit een batterij. Enkele fietsfabrikanten hebben rond dit concept een eigen model ontwikkeld, bedoeld voor het topsegment van de markt.

Fietsmarktleider Gazelle kan haar E-Clipse vanaf mei leveren. De aanschafprijs ligt tussen de 2200 en 2500 euro. De fietsproducent uit Dieren denkt het eerste jaar enkele duizenden fietsen af te zetten, in Nederland en in Duitsland. Koga kan haar smover-model binnen enkele weken leveren, de Excellence.

Giant in Lelystad komt vanaf juni met een uitgeklede smover-versie. Haar Revive krijgt alleen een automatische schakelbak. Giant laat het dure veersysteem achterwege. Dat beperkt de prijs tot dertienhonderd euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden