Snelste concertzaal ter wereld

Gereden Jaguar XF Prijs 95.170 euro (vanaf 68.480 euro) Motor 3.0 V6 diesel, 275 pk Verbruik 7,5 l /100 km CO2 199 gr/km Verder Ondanks sportwagenprestaties loopt de motor bij een sukkeldrafje 1 op 15....

Het mooiste aan de Jaguar XF is de stilte wanneer je 100 kilometer per uur rijdt. Het een na mooiste is de geluidsinstallatie van Bowers en Wilkins (B & W) die erin zit. Die is met zijn veertien speakers zo goed dat op de digitaal geremasterde cd’s van The Beatles niet alleen het piepen van Ringo’s basdrumpedaal klinkt; je hoort zelfs wat hij gisteren gegeten heeft (shepherd’s pie). Hierdoor is de XF de snelste concertzaal ter wereld (de diesel sleurt het luisterend publiek desgewenst naar 250 kilometer per uur, maar bij snelheden boven de 180 verstoort het windgeruis de zachte passages enigszins). Daarom is 100 rijden het mooist. Loopt-ie ook nog eens 1 op 15.De Jaguar XF is ook te koop met 8-cilindermotoren, maar waarom zou je? De stilte van de diesel, in combinatie met zijn brute kracht, is zo betoverend dat 15 duizend euro extra voor een benzinemotor eigenlijk zonde is. Dat geld kan beter besteed worden aan de installatie van B & W, die met 2.160 euro verhoudingsgewijs schappelijk geprijsd is.Het is sowieso goed toeven in de Jaguar. Stap je in, dan nodigt een roodpulserende startknop de bestuurder uit de motor te starten, waarna een draaischijf, die dient als keuzeschakelaar voor de automaat, langzaam omhoogkomt, de vier ventilatieroosters in het dashboard opendraaien en, als het donker is, een koelblauw schijnsel het interieur verlicht. Kom je in het donker aanlopen, dan gaan de deuren vanzelf open en verlicht een lampje onder aan de buitenspiegel de grond voor het portier, zodat je niet ongemerkt in een eventuele modderpoel stapt. Dat de binnenzijde van de deurstijlen en het dak bekleed zijn met knuffelberenvel, helpt de opkomende gevoelens van affectie naar een hoogtepunt te stuwen.Dan het uiterlijk. De achterzijde is een van de mooiste, op die van de VW Phaeton na. De voorzijde lijkt op die van een Ford Mondeo. En dat is niets om je voor te schamen, want die lijkt weer op een Aston Martin. Dat is niet zo vreemd: deze drie merken waren tot voor kort bloedverwanten, want alle eigendom van Ford. De vraag is natuurlijk: is-ie net zo degelijk als een Ford? Jaguars reputatie was in de jaren tachtig nog slechter dan die van Alfa en Fiat ooit waren, maar twee decennia Ford-management heeft de betrouwbaarheid goed gedaan. Is de XF daarmee de BMW-5-killer die hij in de autobladen genoemd wordt? Dat valt te bezien. Volgend jaar verschijnt de nieuwe 5-serie en de crisis doet de verkopen voor Jaguar geen goed. Veel managers zullen de aanschaf van een nieuwe auto uitstellen en volgend jaar veiligheidshalve toch maar weer voor BMW kiezen. Bovendien heeft na 10.000 kilometer het eerste rammeltje zich aangediend en valt er wat te monken over de regensensor en de plakkaatjes plastic in het dashboard, die van geborsteld aluminium hadden moeten zijn. Is dat gezeur? Niet als je denkt aan de 95 duizend euro die deze uitvoering gekost heeft. Wel als je daarna een cd opzet en Tsjaikovski’s vijfde symfonie van Gergiev door de cabine schalt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden