nieuws omzetcijfers

Snellaadbedrijf Fastned ziet zowel omzet als verlies oplopen

Fastned, uitbater van 90 snellaadstations langs snelwegen in Nederland en Duitsland, heeft de verliezen vorig jaar zien oplopen tot bijna 6,3 miljoen euro. Een jaar eerder bedroeg het verlies 5 miljoen. Het bedrijf zegt dat de rode cijfers deels zijn te verklaren door investeringen in nieuwe stations en hoge financieringskosten.

Een snellaadstation van Fastned langs de A27 bij Meerkerk. Beeld ©Raymond Rutting / de Volkskrant

Met de 85 stations die eind vorig jaar operationeel waren, wist het bedrijf de omzet bijna te verdrievoudigen tot 1,6 miljoen euro. De omzet groeit daarmee sneller dan het aantal elektrische auto’s. Eind vorig jaar reden 45 duizend e-auto’s in Nederland; een ruime verdubbeling ten opzichte van de 21 duizend eind 2017.

In totaal ‘tankten’ deze auto’s 2,9 miljoen kilowattuur. De Fastnedklant is nog geen grootverbruiker: gemiddeld tankte elke ‘actieve gebruiker’ 162 kilowattuur per jaar, ongeveer 2,5 volle acculadingen van een elektrische Kia e-Niro. De gemiddelde bezettingsgraad van de laadpalen was vorig jaar 10 procent. ‘Dit betekent dat er nog voldoende ruimte voor groei is in het bestaande netwerk’, aldus het jaarverslag. Door snellere laders toe te voegen, denkt Fastned per lader een hogere omzet te kunnen halen. Het bedrijf doet geen voorspelling over het moment waarop winst wordt geboekt.

Ondanks het oplopende verlies is Fastned optimistisch over de toekomst. Momenteel is nog maar 0,5 procent van de Nederlandse auto’s volledig elektrisch, maar de verwachting is dat dit percentage snel zal stijgen, vanwege de verwachte groei van het aantal beter betaalbare elektrische modellen.

Het bedrijf streeft uiteindelijk naar duizend stations in Europa, zei topman Bart Lubbers onlangs. Afgelopen jaar kwamen er in Nederland veertien nieuwe stations bij. In Duitsland werden acht locaties geopend.

Nu het aantal elektrische auto’s groeit, neemt ook de concurrentie toe. Zo heeft onder meer Shell inmiddels zes snelladers in de Randstad en werkt Ionity, een samenwerkingsverband van een aantal grote Duitse autobouwers en oliemaatschappijen, aan een Europees snellaadnetwerk. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.