Snack in trein verdringt ontbijt

Het eetgedrag van Nederlanders 'veramerikaniseert'. Ze slaan vaker hun ontbijt over, eten meer buitenshuis, warmen in toenemende mate kant-en-klaar-maaltijden op en besteden - tegen de verwachting in - relatief steeds minder van hun inkomen aan voedsel....

'We moeten ons wereldbeeld nodig bijstellen', zegt onderzoeker Frank Quix. Volgens Quix is het cliché van de kokende vrouw voor haar liefhebbende man volstrekt achterhaald. Liefst 62 procent van de Nederlanders eet regelmatig kant-en-klaar. Opvallend daarbij is dat vooral werklozen, met een hoogste gemiddelde van 1,9 keer per week, zo'n complete, voorverpakte maaltijd kopen. Dat is opmerkelijk omdat deze maaltijden relatief duur zijn. Een verklaring daarvoor kan Deloitte en Touche niet geven.

Van alle vrouwelijke ondernemers warmt 47 procent liefst zes keer per week een kant-en-klaar maaltijd op. Slechts 9 procent van de mannelijke ondernemers doet dat even vaak; die eten liever buiten de deur.

Elders eten dan thuis wordt sowieso steeds populairder. At 20 procent van de Nederlanders vier jaar geleden buitenshuis, nu is dat aantal gestegen naar 33 procent. Niet zozeer het eten in restaurant, café of cafetaria neemt toe, maar vooral het 'snacken' in de auto of de trein, onderweg naar het werk, stijgt aanzienlijk. Zo blijkt dat 12 procent van alle mannen en 7 procent van alle vrouwen al pendelend ontbijt. Enkele jaren geleden was dat percentage nagenoeg nul.

Dat heeft alles te maken met het veranderend voedingsaanbod in de supermarkt - de traditionele broodtrommel is 'al lang' vervangen door drinkontbijt, yoghurts in drinkverpakking en voedingsrepen, stelt Quix.

20 Procent van de Nederlanders blijkt het ontbijt helemaal over te slaan. Drie jaar geleden was dat volgens een onderzoek van bureau Motivaction met 10 procent nog de helft.

Net als het onbijt wordt ook het avondeten in toenemende mate elders verorberd: bijna een op de vijf mannen en ruim een op de zeven vrouwen eet 's avonds buitenshuis. Hiermee gaat het Nederlands eetpatroon steeds meer lijken op dat van Amerika. Daar dineert ruim de helft van alle consumenten 's avonds in restaurant, café of cafetaria.

Verschil is wel dat Amerikanen daarbij heel impulsief zijn: het merendeel daarvan beslist op het allerlaatste moment waar de warme maaltijd wordt genuttigd. Van alle Nederlanders bedenkt 80 procent ruim van tevoren of ze zelf koken, of gaan uit eten.

In het 'lunchmoment' verandert volgens Deloitte en Touche weinig. De meeste werknemers lunchen op het werk. Zo'n 42 procent van de mannelijke beroepsbevolking luncht tussen de middag thuis. Bij vrouwen is dat nog 62 procent. Dit percentage slinkt echter naarmate meer vrouwen gaan werken.

Werkende Nederlanders besteden relatief steeds minder geld aan eten naarmate ze meer gaan verdienen. Was dat in 1997 nog 18,2 procent, vorig jaar was dat 16,7 procent. Als de daling consequent doorzet, zal de consument in 2005 nog 16,4 procent aan eten uitgeven. Dat hangt samen met de inkomensstijgingen. Met andere woorden: al stijgt het salaris, we blijven evenveel eten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden