Sloop betonnen treinviaduct Delft nu echt van start

In Delft is vandaag begonnen met de sloop van het spoorviaduct. Dat kan weg nu eind februari de spoortunnel in gebruik is genomen. Het spoorviaduct was vijftig jaar een gezichtsbepalend bouwwerk in de stad, maar is nu overbodig.

Op deze luchtfoto uit 2012 zijn de werkzaamheden aan de spoortunnel goed te zien. De tunnel is inmiddels klaar, nu wordt het oude viaduct gesloopt Beeld ANP
Op deze luchtfoto uit 2012 zijn de werkzaamheden aan de spoortunnel goed te zien. De tunnel is inmiddels klaar, nu wordt het oude viaduct geslooptBeeld ANP

Aan het weghalen van leidingen, portalen en spoorstaven was al begonnen nadat de laatste trein het oude station Delft had verlaten.

De afbraak van het viaduct geeft veel overlast voor de omwonenden. Er wordt gewerkt van 's morgens vroeg tot het begin van de avond. De sloop gebeurt steeds in stukken van 50 meter.

Eerst komt het dek aan de beurt, daarna volgen de pijlers. Daarna gaan de funderingspalen van de betonnen kolos weg, staat op de site van Spoorzone Delft.

Foto van het spoorviaduct in Delft, vlak voor de opening in juli 1965. Beeld ANP
Foto van het spoorviaduct in Delft, vlak voor de opening in juli 1965.Beeld ANP

Herinrichting

Het nieuwe station van Delft is het begin van een grote herinrichtingoperatie die tot 2030 duurt. Kern is een langwerpig stadspark dat ligt over de lengte van het treintunneltracé. Daaromheen liggen 1.000 woningen, 40 duizend vierkante meter kantoren en bedrijven. Het geheel is Nieuw Delft gedoopt. Een deel ervan krijgt een hoogstedelijke mix van horeca, wonen en werken. De totale investering beloopt 1 miljard euro.

Delft is wel wat te optimistisch geweest over het tempo van de ontwikkeling en de prijs die de gemeente kon krijgen voor de grond. De huizencrisis maar ook andere tegenvallers leiden ertoe dat Delft een tekort opbouwt van zeker 30 miljoen euro. Delft is hard aan het bezuinigen, dat merken kleine sportclubs en instellingen. Maar ook de bewoners betalen de prijs, omdat de lokale belastingen vanwege de tekorten sterk worden verhoogd.

Foto's van het nieuwe station van Delft:

Reportage over het nieuwe stationsgebied van Delft

Sinds februari van dit jaar stoppen de treinen in Delft op het nieuwe station. Een parel van licht en donker. De kosten ervan: 710 miljoen euro. Maar mooi op tijd opgeleverd. In tegenstelling tot de nog verder te ontwikkelen spoorzone. Lees hier de reportage.

null Beeld anp
Beeld anp
null Beeld anp
Beeld anp
null Beeld anp
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden