Slim vermomde benzineslurper

Gereden Mercedes-Benz S400 Hybrid Lang Prijs 148.121 euro Motor 3,5 liter V6 benzine en een elektromotor met 20 pk Verbruik 12,2 l/100 km Gewicht 2.020 kg....

Welk energielabel zou deze auto hebben? Hint: hij weegt ruim 2.000 kilo en is 5,23 meter lang. Een vuurrood G-label? Of dan toch ten minste een E-label? Mis. Deze Mercedes heeft een B-label, net als de Kia Picanto, die wordt aangedreven door zes hamsters en die net zoveel weegt als een voorstoel van deze Benz.

De reden dat deze Mercedes zo goed scoort is het typeplaatje: Hybrid. Plak je dit woord op de achterzijde van een auto, dan wordt hij vanzelf zuinig. Of preciezer, dan krijgt hij bijna automatisch een groen label. Want zuinig is de S-klasse niet, met een verbruik van 1 liter benzine op 12,2 kilometer. Dat hij toch een B-label krijgt, is te danken (of te wijten) aan het Nederlandse energielabelsysteem, dat rekening houdt met de lengte van een auto. Dit systeem zegt in feite: voor een moloch als deze, is de S400 een zeer zuinige auto. En als er dan ook nog eens hybride op de achterkant staat, kan de topman met een gerust hart een nieuwe S-klasse aanschaffen, ondanks de malaise. Want ‘je doet het voor het klimaat’, hybride rijden. Maar met 1 op 12 kun je eigenlijk nauwelijks spreken van groen rijden, hoewel het op zich een prestatie is dat een auto van 2.020 kilo en een motor van bijna 300 pk zo’n verbruik weet te halen.

Als het waar was. Want de getallen in de folder worden zelden gehaald. Trek standaard maar 20 procent af van het vermelde gecombineerde verbruik, om op de werkelijke dorst te komen. Dat geldt ook voor deze Mercedes: 1 op 10,5 is een realistischere schatting en daarmee komt hij dicht in de buurt bij het predikaat brandstofslurper.

Een van de redenen dat het verbruik niet spectaculair lager ligt dan een vergelijkbare niet-hybride S, is dat Mercedes gekozen heeft voor een ‘milde hybride’, een eenvoudige variant waarbij een relatief zwakke elektromotor de benzinemotor ondersteunt. Deze S kan dus niet, zoals de Toyota Prius, helemaal elektrisch rijden. De benzinemotor draait altijd en krijgt zo nu en dan een duwtje van de elektromotor. Mercedes zegt dat ze voor deze variant gekozen heeft omdat het gewicht van de extra accu en elektromotor daardoor beperkt blijft. Omdat een S-klasse veel snelwegkilometers maakt, zet gewichtsbesparing daar extra zoden aan de dijk, terwijl het systeem in de stad helpt het verbruik te drukken, is het idee. Overigens weegt de hele installatie altijd nog zo’n 75 kilogram, toch al snel het gewicht van twee trophy wives.

Hoe moeten we deze auto dan zien? Als een inhaalslag om de overgang naar groen in de top van het bedrijfsleven maar niet te missen? Ook. Maar het is ook een voorproefje van wat Mercedes op korte termijn gaat doen op dit gebied. Zo is dit de eerste hybride met lithium-ion accu’s, die veel lichter en efficiënter zijn dan accu’s die worden gebruikt door andere fabrikanten. Door de kleine accu te koelen met de airco zal de levensduur volgens Mercedes een autoleven bedragen. Doordat de S-klasse in relatief geringe aantallen wordt gemaakt, geeft het Mercedes tijd om eventuele tekortkomingen snel op te lossen zonder meteen tienduizenden auto’s te moeten terugroepen.

Daarna kan het los gaan. Het concern gaat in Dresden zelf zijn accu’s produceren, die straks toegepast zullen worden in de S500 Plugin Hybrid, die tot 30 kilometer op de accu’s kan rijden, en een verbruik van 3,2 liter per 100 kilometer moet krijgen. Tot die tijd is het dus nog even behelpen voor de topman met een groene missie.

Bekijk de video op vk.tv/auto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden