Sleutelfiguren voorop

'Sleutelpersoneel in de metaal kan dit jaar 7 tot 12 procent loonsverhoging krijgen', zegt William Smit, strategieconsultant bij PricewaterhouseCoopers voor onder meer de metaal en elektrotechnische industrie....

De ongekende, potentiële loonsverhogingen zijn het gevolg van het tekort aan vaklieden in de sector. Smit nuanceert zijn boude uitspraak direct. 'Het is alleen weggelegd voor vaklieden in sommige regio's bij bepaalde metaalbedrijven. Bedenk ook dat het niet om echte topsalarissen gaat.'

Een kwart van de metaalbedrijven kampt met moeilijk vervulbare vacatures voor vaklieden, zo blijkt uit gegevens van de werkgeversvereniging FME-CWM.

'Het zorgt voor loondrift in de sector. In 1999 stegen de loonkosten in de sector 1,27 procent harder dan de CAO voorschreef', zegt Theo van den Hoven, onderzoeker van FME-CWM. Het gaat wel om ruim 127 miljoen gulden die aan extra salarisstijging werd uitgegeven.

Dit jaar werft ruim 15 procent van de metaalwerkgevers met extra loon. Ook overweegt een grote groep de lonen in het hele bedrijf op te schroeven.

Het is een schiet-in-eigen-voet-scenario. De metaalbedrijven zijn voor hun omzet en dus winst sterk afhankelijk van de export. Hun concurrenten in het buitenland worden niet gekweld door een krappe arbeidsmarkt.

FME-CWM waarschuwt dan ook fel tegen extra loonsverhogingen. 'Het is schadelijk voor de exportpositie. Individuele verhogingen trekken de verhoudingen in het bedrijf scheef. Het optrekken van de salarissen in het hele bedrijf drijft de lonen in de regio op. Een loonsverhoging is ook snel vergeten. Wij raden juist winstdelingen aan. Dat is iedere keer een cadeautje. En goede regelingen zoals pensioen moeten benadrukt', zegt Van den Hoven.

Werkgevers wijken ook uit naar het buitenland. 'Een bedrijf heeft een collega in Polen overgenomen. Daar wordt nu geproduceerd maar het bedrijf haalt zijn werknemers ook naar Nederland', zegt Smit.

Het Kommer Damen-scenario wordt populair. De succesvolle scheepsbouwer ontwerpt schepen in Nederland, laat ze in Polen lassen om vervolgens in Nederland de karkassen af te bouwen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden