Slecht weer tart brouwers

Heineken kampt met grote problemen op thuismarkt West-Europa. Door de slechte zomer en de malaise in de horeca ligt de bierverkoop ver onder het niveau van 2003, toen de zomer uitzonderlijk warm was....

De vierde bierbrouwer ter wereld krijgt ook steeds meer last van de lage dollarkoers, bleek woensdag bij de presentatie van de cijfers. Heineken heeft tot nu toe een groot deel van het dollarrisico afgedekt, maar voor 2004 en 2005 is dat nog niet gelukt. Het bedrijf verwacht daarom over dit jaar 81 miljoen euro minder winst. De resultaten zullen verder worden gedrukt door een afwaardering van het belang in de Braziliaanse brouwerij Kaiser. Bij de huidige koers van de real zal de afwaardering 85 miljoen euro bedragen.

Toch toont het bestuur zich optimistisch. De afzet in de Verenigde Staten nam met 9 procent toe. Het marktaandeel in het importsegment groeide daardoor eveneens. In Nederland voerde Heineken de grootste reorganisatie in de geschiedenis door. Het bedrijf schrapte 462 banen, dat is 8,2 procent van het totale personeelsbestand. Hierdoor wist Heineken de winst op peil te houden, ondanks de gedaalde omzet.

De bierbrouwer verwacht veel van de Beertender, de thuistap die het concern begin dit jaar op de markt bracht. 'De verkopen overtreffen onze stoutste verwachtingen', zei topman Anthony Ruys. Hoeveel apparaten Heineken heeft verkocht, wil hij niet zeggen, wel dat er inmiddels een half miljoen vaatjes over de toonbank zijn gegaan. Heineken wil dit jaar nog ook vaatjes Amstel en Brand verkopen. Zodra de productiecapaciteit het toelaat, zal het apparaat ook in andere landen worden geïntroduceerd.

Ook Grolsch presenteerde woensdag zijn halfjaarcijfers. De nettowinst in het eerste halfjaar lag bijna 30 procent onder het niveau van 2003. Dat kwam vooral door de nieuwe brouwerij, die het concern dit voorjaar in gebruik nam. Grolsch moest zich hiervoor in de schulden steken, waardoor de rentelast toenam.

De nieuwe topman, Ab Pasman, heeft zijn hoop gevestigd op de nieuwe reclamecampagne. De oude campagne was volgens hem te veel gericht op de eenzame bierdrinker, hij wil benadrukken dat Grolsch ook een goed merk is voor feesten en partijen. De komende tijd zal Grolsch met veel nieuwe producten komen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden