nieuwsBrandstofprijzen

Slecht nieuws voor Nederlandse vakantieganger: Luxemburg wil ‘tanktoerisme’ beteugelen

Het einde dreigt voor een sport waar Nederlanders al jaren Europees kampioen in zijn: goedkoop tanken in Luxemburg. Het tankwalhalla wil zijn brandstofprijzen verhogen. 

Tanktoeristen in de rij voor een Luxemburgs tankstation. Beeld Hollandse Hoogte

Op weg naar het zuiden maken jaarlijks duizenden vakantiegangers een omweg, om in het hertogdom de tank te vullen. Begrijpelijk; Nederlandse brandstof behoort tot de duurste van Europa en die van Luxemburg tot de goedkoopste. Op een volle tank van 50 liter benzine scheelt het zomaar 28 euro. Daarvoor wil de Nederlander wel even omrijden op weg naar Toscane.

Niet langer: komend voorjaar verhoogt Luxemburg de accijns op zijn brandstoffen, volgens minister van Financiën Pierre Gramegna om het ‘tanktoerisme’ in het land te beteugelen. Ook Luxemburg moet zijn CO2-uitstoot terugdringen en dan helpt het niet als bijna acht op de tien liter brandstof in buitenlandse tanks verdwijnt, zoals nu het geval is, aldus het Luxemburgse statistiekbureau. 

Daar waar wordt getankt, telt de uitstoot, zegt Eric van den Heuvel van studio Gear-up, een adviesbureau voor de energietransitie. Volgens het UNFCCC, de klimaattak van de VN waaraan landen hun uitstoot rapporteren, moet de uitstoot van broeikasgassen worden toegeschreven aan het land waar de brandstof is verkocht, aldus Van den Heuvel. ‘Luxemburg zal alle CO2-uitstoot van deze brandstoffen op zijn nationale conto moeten schrijven.’ Dus moet er minder benzine en diesel binnen de grenzen worden verkocht, wil het land zijn eigen klimaatdoelstelling (55 procent minder CO2 in 2030) halen. 

Pech 

Hoeveel Nederlanders tijdens de reis naar het zuiden omrijden om te kunnen aanmeren bij een Luxemburgse tank, is niet bekend, zegt Ad Vonk van de ANWB. Dat hun aantal komende zomer flink zal afnemen, is trouwens niet waarschijnlijk: Gramegna wil de prijs van een liter benzine in eerste instantie met één tot drie cent verhogen, en die van diesel met drie tot vijf cent. In de toekomst zullen waarschijnlijk meer prijsverhogingen volgen. ‘Het gat was enorm en blijft dat nog steeds’, zegt Vonk. Zelfs bij een maximale prijsstijging is dezelfde volle tank straks nog altijd 26,50 euro goedkoper.

De grootste sport is natuurlijk met zo min mogelijk brandstof te arriveren, om maximaal voordeel te behalen. Dat betekent slim rekenen hoever de voorraad kostbare Nederlandse brandstof reikt. Deze zucht naar financieel voordeel loopt helaas geregeld slecht af: jaarlijks stranden honderden Nederlanders, rijdend op de laatste druppels, vlak voor de Luxemburgse brandstofoase, om vervolgens weggesleept te moeten worden. Enkele jaren geleden gebeurde dit zo vaak dat de ANWB goedkooptankers adviseerde een reservetankje brandstof mee te nemen. Of het nog steeds zo ernstig is, kan woordvoerder Vonk niet zeggen. ‘Het lijken geen enorme aantallen meer, maar we hebben geen exacte cijfers.’

Voor de Luxemburgers zelf zijn de kosten van de verhoging te overzien: de gemiddelde automobilist is volgens Gramegna straks jaarlijks 20 euro meer kwijt aan brandstof. Maar daar staat een flink voordeel tegenover: komend voorjaar wordt het openbaar vervoer in het land gratis voor alle inwoners, en dat scheelt gemiddeld weer 80 euro, aldus het Luxemburgse statistiekbureau.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden