Slagers zien niets in kokkerellen met slang of krokodil

Culinaire kolder of zakelijk realisme? Het vakblad Vlees signaleert dat steeds meer restaurants een 'amuse' van struisvogelvlees of een steakje krokodil op de kaart zetten....

Terwijl de haute cuisine van de horeca de exquise hapjes niet aan kan slepen, zien de meeste slagers er geen brood in: 'Ik zou niet weten wanneer er iemand hier naar struisvogel of krokodil heeft gevraagd. We zitten hier op het platteland, ziet u', zegt Beerd van Beekhuizen uit Harderwijk die ook niet hoopt eraan te hoeven beginnen: 'Bij mij geen groot bord op het raam met ''hier krokodillenvlees te koop''.'

Een collega uit Amsterdam vindt dat krokodillen en slangen meer bij de poelier thuis horen: 'Ik denk niet dat de consument het ooit bij ons zal kopen. Als ze al bang zijn voor de varkenspest, denk ik niet dat ze ooit slang gaan eten.

Jos Bergevoet, zelfstandig slager in Wijhe, vergelijkt de exotische vleessoorten liever met vegetarische artikelen. Zijn collega in Den Haag verkoopt alleen in themaweken of bij evenementen exotische producten: 'Bijvoorbeeld in een Australische week. Dan verkoop ik kangoeroe of struisvogel. Dan lééft de zaak.' Hij krijgt daar dan makkelijk duizend gulden extra omzet mee. 'Het grootste artikel is overigens kangoeroevlees, lijkt op Zuid-Amerikaans paardenvlees', weet hij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden