'Sjoemel-software Volkswagen stamt al uit 2005'

De software waarmee Volkswagen heeft gesjoemeld bij milieutests stamt al uit 2005. Dat meldt de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung vandaag. Wereldwijd zijn sindsdien 11 miljoen auto's uitgerust om consumenten en  autoriteiten te doen laten geloven dat de auto milieuvriendelijker was dan in werkelijkheid het geval was.

Een motor van een Volkswagen wordt gestest Beeld reuters
Een motor van een Volkswagen wordt gestestBeeld reuters

Volkswagen wilde vooral in de Verenigde Staten meer auto's verkopen en zag een 'schone' diesel als gat in de markt. De goede milieuresultaten van hun diesels moesten helpen het aandeel Volkswagen in de VS te vergroten. Dat lukte, maar nu heeft de sjoemelsoftware Volkswagen diep in de problemen gebracht.

Zo begint Duitse justitie een onderzoek naar de frauduleuze praktijken.
Volgens een woordvoerder van het parket in Brunswick gaat het in dit stadium om het verzamelen en onderzoeken van alle klachten die tegen het concern zijn binnengekomen.

Topman Martin Winterkorn is woensdagmiddag opgestapt vanwege het schandaal. De eerste dagen na het schandaal liet hij niets los over zijn eigen toekomst, ook niet in de videoboodschap waarmee hij gisteren zijn excuses aanbood. Uiteindelijk lijkt hij alsnog te hebben geconcludeerd dat zijn positie onhoudbaar was.

Het Volkswagen-schandaal

Machtsstrijd in de top, marges onder druk en een dreigende miljardenboete wegens fraude met de uitstoot. Straks stikt Volkswagen nog in zijn eigen diesel-leugens.

Wie is de man onder wiens verantwoordelijkheid VW tot grote hoogte steeg en nu diep dreigt te vallen wegens gesjoemel?

null Beeld getty
Beeld getty

Steunpilaar

Ondanks de problemen bij Volkswagen blijft de auto-industrie een belangrijke steunpilaar van de Duitse economie. Er zijn geen redenen om daaraan te twijfelen, verklaarde een woordvoerster van het Duitse ministerie van Economische Zaken.

'Het is een buitengewoon innovatieve en zeer succesvolle industrie voor Duitsland, met veel werkgelegenheid', zei de zegsvrouw. Ze liet verder weten dat de regering er niet aan twijfelt dat Volkswagen er alles aan zal doen om de onderste steen boven te halen in de zaak. Ook hoeven er geen vraagtekens worden gezet bij de toekomst van dieseltechnologie, aldus het ministerie. De Duitse overheid heeft inmiddels een commissie opgezet die de kwestie moet onderzoeken.

Maar de donkere wolken die zich samenpakken boven het Volkswagen-concern zouden wel degelijk een bedreiging kunnen vormen voor de groei van de Duitse economie, waarschuwen analisten.

Volgens Carsten Brzeski, hoofdeconoom van ING Duitsland, is het nog onduidelijk wat precies de impact van het emissie-gesjoemel zal zijn, maar dat het gevolgen zal hebben is zeer waarschijnlijk. Volkswagen is 'een van Duitslands belangrijkste wereldwijde kampioenen' en een 'belangrijke stuwende kracht van de Duitse economie'. Jennifer McKeown van Capital Economics ziet het net als de teruggang van de Chinese economie als een bedreiging voor Duitsland.

null Beeld reuters
Beeld reuters
null Beeld reuters
Beeld reuters

Schadeclaims

Voor de Duitse auto-gigant dreigt nu een boete van 18 miljard euro. Intussen dienen in de Verenigde Staten - waar het bedrog het eerst werd ontdekt - de eerste advocatenkantoren al schadeclaims in. Clifford Law Offices uit Chicago heeft een aanklacht ingediend die Volkswagen beschuldigt van frauduleuze en bedrieglijke praktijken. Ook in Canada is er al een rechtszaak gestart. Kantoor Sutts, Strosberg LLP eist 1 miljard dollar schadevergoeding en 100 miljoen dollar aan boetes.

null Beeld afp
Beeld afp
null Beeld ap
Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden