Sint koopt voor miljard aan cadeaus online - en dat is voor het eerst

Sinterklaas mag wellicht op leeftijd zijn, een digibeet kan je hem zeker niet noemen. In 2016 bestelde de goedheiligman namelijk opnieuw meer cadeaus via internet dan in het voorgaande jaar. Het aantal online bestedingen rond Sinterklaas passeert daarmee voor het eerst de magische grens van 1 miljard euro. Dat blijkt uit een onderzoek van belangenvereniging Thuiswinkel.org en PostNL.

Dion Mebius
Bezorgbedrijven draaien overuren om de hoeveelheid bestelde pakketjes op tijd te bezorgen. Beeld anp
Bezorgbedrijven draaien overuren om de hoeveelheid bestelde pakketjes op tijd te bezorgen.Beeld anp

Volgens het onderzoek ligt de gemiddelde weekomzet van alle webwinkels tussen 1 november en 5 december dit jaar op ruim 250 miljoen euro, bijna 60 miljoen euro meer dan in een doorsnee week. De omzet voor de hele Sinterklaasperiode komt daarmee uit op 1,26 miljard euro. Dat is een groei van 35 procent vergeleken met de online Sint-omzet in 2015. Thuiswinkel-directeur Wijnand Jongen geeft twee redenen voor de hoge verkoopcijfers. 'Enerzijds zet de verschuiving van fysiek naar online kopen zich door. Daarnaast neemt het consumentenvertrouwen toe doordat de economie in de lift zit. Ouders vinden het prettig om meer aan cadeaus voor de kinderen uit te kunnen geven.'

Niet alleen webwinkels als Wehkamp en Bol.com profiteren daarvan, zegt Jongen. Ook 'gewone' winkels als Hema en Mediamarkt delen met hun online kanalen mee in de cadeautjeshausse. Steeds meer consumenten kopen hun cadeautjes daarbij niet meer van achter de computer maar via de mobiel. In de Sinterklaasperiode van dit jaar is zo'n 12% van alle aankopen via de smartphone gedaan, zo wijst het onderzoek uit. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van de 7% van vorig jaar. Steeds meer consumenten vertrouwen het doen van aankopen via de mobiel, luidt de verklaring van Thuiswinkel.org voor de stijging. Ook zijn webwinkels steeds makkelijker te gebruiken op een klein scherm.

Een van de grootste pakjeshuizen van de Sint

Internetwarenhuis bol.com verwacht deze feestperiode drie miljoen pakjes meer te verwerken dan vorig jaar. Een rondgang (+) langs eindeloze rijen stellages en een krioelende massa van personeel.

Het cadeau dat bij Bol.com het best verkoopt is Judas, het boek van Astrid Holleeder over haar broer en topcrimineel Willem Holleeder. Volgens een woordvoerder verkoopt de webwinkel liefst 4,5 keer zoveel exemplaren van Judas dan van het op een na best presterende artikel. Dat is eveneens een boek: Harry Potter en Het Vervloekte Kind. De top vijf van Sinterklaascadeaus wordt gecompleteerd door het veelbesproken boek Mijn gevecht van Thomas Dekker, het kinderboek De wereld van de Gorgels van Jochem Myjer, en de cd 'Voor altijd jong' van muziekgroep Kinderen voor Kinderen. Speelgoed valt net buiten de top vijf maar doet het ook ouderwets goed, aldus Bol.com.

De cover van het boek Judas, geschreven door Astrid Holleeder. Beeld anp
De cover van het boek Judas, geschreven door Astrid Holleeder.Beeld anp

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden