Nieuws Singles Day

Singles Day vestigt nieuw consumptierecord

Beeld EPA

Het grootste koopfestijn van de planeet heeft maandag opnieuw records verbroken. Ondanks de handelsoorlog en zorgen over de economie, gaf de Chinese consument omgerekend 34,5 miljard euro uit op Singles Day. Vorig jaar werd voor een recordbedrag van circa 28 miljard euro aan producten verkocht, van kleding tot elektronica. Volgens het staatspersbureau Xinhua kreeg internetwinkel Alibaba alleen al tijdens de eerste minuten van de collectieve consumptieroes meer dan een half miljoen orders per seconde binnen.

Het idee voor de feestdag stamt uit de jaren negentig. Vier studenten bedachten het als het vrijgezelle antwoord op de stelletjesromantiek van Valentijnsdag. Vanaf 2009 ging Alibaba-oprichter Jack Ma het evenement gebruiken om met aanbiedingen extra klanten te trekken voor zijn webwinkel. Dat Singles Day samenvalt met het onder katholieken en antroposofen populaire Sint-Maarten is toeval. Maar waar dat feest draait om religieuze verhalen en waarden, introduceren de twee economische grootmachten van de 21ste eeuw hun eigen kapitalistische hoogmissen. Na Singles Day volgen later deze maand het Amerikaanse koopfestijn Black Friday (29 november) en het aanverwante Cyber Monday (2 december).

In Nederland blijft de omvang bescheiden, al doen sommige winkeliers hun best. Bol.com werft voor Singles Day met het motto ‘denk eens lekker aan jezelf’. Of de totale consumptie daardoor ook echt tot grotere hoogten gedreven wordt, is de vraag. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org blijkt dat de meeste klanten Vrijgezellendag gebruiken om alvast voor een zacht prijsje de sinterklaas- en kerstcadeaus aan te schaffen die ze toch al wilden kopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden