'Sinds mijn aantreden doen we veel meer dan printen alleen'

Portret van twee generaties in een familiebedrijf.

Vader Nico (links) en zoon Niels van Straaten.Beeld Marcel Wogram

Niels (zoon): 'Wall Street, dát was mijn droom. Door stages tijdens mijn studie international business management had ik goede connecties in het Londense zakenleven. Het was eind 2007 en ik maakte goede kans op een functie bij Lehman Brothers.'

Nico (vader): 'Maar ja, de crisis brak aan en Lehman ging failliet. Ook bij ons vielen er klappen.'

Zoon: 'De financiële wereld was op dat moment veel te onzeker om een carrière te beginnen. Ineens dacht ik: mijn vader kan ook wel handen gebruiken.'

Vader: 'Daar was ik het in eerste instantie niet mee eens. Niels had zijn eigen toekomst uitgestippeld, wat mij betreft zou hij in elk geval een jaar of drie bij een bank gaan werken. Maar hij stond erop me te helpen en achteraf ben ik daar blij om. Als Niels er niet bij was gekomen, had ik de tent verkocht.'

Zoon: 'Van oudsher was Van Straaten een zeefdrukkerij, een productiebedrijf dat bijvoorbeeld vlaggen maakte. Mijn vader besloot eind jaren negentig te gaan investeren in digitale printtechnieken.'

Vader: 'Vroeger werkte je als drukkerij vooral voor reclamebureaus. Zij waren de tussenpersoon tussen jou en de klant. We maakten grote advertenties voor snelwegmasten, gevelreclame, dat soort spul. Maar zeefdruk- en printwerk werd steeds vaker uitbesteed aan lagelonenlanden. We moesten dus wat anders verzinnen.'

Van Straaten printmedia en visual branding

Sinds 1918
Waar Boesingheliede (bij Amsterdam), Los Angeles en Mühlhausen (Duitsland)
Vader Nico van Straaten (65) nam het bedrijf in 1969 van zijn vader over.
Zoon Niels van Straaten (37) staat sinds 2007 samen met hem aan het roer.

Zoon: 'Sinds mijn aantreden gaat ons werk veel verder dan printen alleen. We denken mee over de hele beleving van een merk of een evenement: hoe ziet de aankleding van een zakenbeurs eruit, wat kun je doen met visuele effecten? Voor kledingmerken als G-star en WE maken we posters, doeken en andere grote prints die achter de etalagepoppen hangen. Soms compleet met lichtbakken en 3D-projecties.'

Vader: 'Niels heeft de klantenmassa die we vijftien jaar geleden hadden teruggebracht van tweeduizend naar twee- tot driehonderd. Met een aantal bedrijven zijn we partnerschappen aangegaan. Die top-20 genereert nu 80 procent van onze omzet.'

Zoon: 'Ik doe vooral de marketing, de strategie en de financiële kant van het bedrijf, daar ligt natuurlijk ook mijn expertise. Mijn vader is meer van de productie en ontwikkeling.'

Vader: 'In de praktijk werken we natuurlijk met een hele ploeg, maar wij tweeën zetten de lijn uit. En als we het oneens zijn? Dan beslist de leeftijd, haha! Al komt het nauwelijks voor dat ik linksaf wil en Niels rechtsaf.'

Zoon: 'Vooruit, natuurlijk dondert het soms. We bouwen nu bijvoorbeeld aan een internationaal sales- en projectteam. Daar zitten ook minder sterke mensen bij. Die moeten we nog een kans geven, vind ik. Mijn vader is harder: hup, meteen weg.'

Vader: 'Voorlopig zie ik mezelf nog niet met pensioen gaan. Sinds 2013 werken we aan een klantenkring in Amerika en Azië. Spannende, vruchtbare stappen die ik nog graag wil meemaken. En dan zul je zien dat ik op een gegeven moment héél zachtjes via de achterdeur verdwijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden