Show in Frankfurt: de strijd om de elektrische auto is ontbrand

Autofabrikanten willen allemaal snel een elektrische auto in serieproductie. Maar ze maken nu nog vooral hybride modellen...

Van onze verslaggever Michiel Haighton

Frankfurt Automerken zijn in een wedloop verwikkeld wie als eerste een elektrische auto in serieproductie op de markt kan brengen. Dit blijkt uit een bezoek aan de Frankfurt Autoshow die dinsdag van start is gegaan

Er is vrijwel geen fabrikant die in Frankfurt nalaat het concept te tonen van een auto waarvan de motor geheel of gedeeltelijk wordt aangedreven door batterijen. Merken als Volkswagen, Peugeot, Opel en Renault beweren dat ze binnen enkele jaren al de eerste ev’s (electric vehicule) in serieproductie gaan maken.

De directeur van Volkswagen, Martin Winterkorn, onthulde de E-Up!, een kleine stadswagen die door oplaadbare batterijen wordt aangedreven. De auto heeft een maximum snelheid van 135 kilometer per uur en kan 130 kilometer ver komen als de batterijen volledig zijn opgeladen. ‘Dit concept is heel realistisch en toont hoe wij de toekomst zien van volledig elektrisch aangedreven auto’s’, aldus Winterkorn bij de presentatie van de E-Up! Volgens hem wordt auto in 2013 in productie genomen en zullen er in 2020 net zoveel van worden gemaakt als bijvoorbeeld de VW Polo.

Renault zegt al in 2011 elektrische auto’s te kunnen leveren. Het Franse automerk toont in Frankfurt vier zeer futuristisch uitziende voertuigen met de naam Z.E. Concept die volgens de automaker een ‘voorproefje’ vormen van wat de automobilist te wachten staat.

Via het gewone stopcontact zijn de elektrische auto’s van Renault binnen vier tot acht uur op te laden. Maar volgens Renault kan dat ook op een veel snellere manier. Samen met het Israëlische bedrijf Better Place werkt de autobouwer aan een systeem waarbij lege batterijen bij een ‘accuwisselstation’ binnen drie minuten verwisseld kunnen worden.

Het Japanse Toyota stelt zich bescheidener op. Het bedrijf, dat wereldwijd de toon zet met de zuinige hybride Prius, denkt dat het zeker nog tien tot twintig jaar duurt voordat volledig elektrische auto’s het qua prestatie en vermogen kunnen opnemen tegen gewone brandstofwagens.

‘De batterijen zijn nog erg duur en vooral ook erg groot. Als je een middenklasse auto 100 kilometer elektrisch wilt laten rijden heb je heel grote batterijen nodig die alle ruimte in de auto in beslag nemen’, stelt Toyota.

De Japanse autobouwer gelooft meer in semi-elektrische auto’s. In Frankfurt toonde het een studiemodel van de Plug-in Hybrid Prius. Deze auto heeft een kleine batterij aan boord die thuis via het stopcontact binnen anderhalf uur kan worden opgeladen. Daarmee kan dan ongeveer tot 20 kilometer elektrisch worden gereden. Als het batterijtje leeg is wordt automatisch overgeschakeld naar de gewone hybride motor.

Op de autoshow in Frankfurt is goed te zien dat het succes dat Toyota heeft met de hybride Prius, andere fabrikanten niet is ontgaan. Want naast een elektrische auto presenteert vrijwel elk merk ook een hybride auto. Een hybride auto heeft een gewone brandstofmotor maar wordt daarnaast ook een klein beetje aangedreven door een batterij. Die wordt gevoed door energie die vrijkomt bij het remmen en het rijden. Zelfs luxemerken als BMW en Mercedes zijn inmiddels overstag. Hun nieuwste en duurste modellen worden uitgerust met deze techniek.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden