Shell werkt met Daimler en Ford aan schone auto

Shell gaat samen met de autoproducenten Daimler-Benz en Ford en de Canadese brandstofcelproducent Ballard onderzoek doen naar de auto van de toekomst, waarvan serieproductie omstreeks het jaar 2004 wordt verwacht....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Deze 'groene' toekomstauto krijgt een brandstofcel onder de motorkap die waterstofgas bij lage temperatuur (85 graden Celsius) in elektriciteit omzet. Daarbij komt water als reactieproduct vrij. De geproduceerde stroom drijft een elektromotor aan.

Een dergelijk aandrijfsysteem is aanzienlijk schoner dan een verbrandingsmotor in conventionele auto's die rijden op benzine of diesel. Uit de uitlaat, claimt Daimler-Benz, komt 99 procent minder schadelijke stikstofoxiden, koolmonoxidegas en koolwaterstoffen. Uit de uitlaat komt nagenoeg alleen water.

Een brandstofcelauto is 30 procent zuiniger , verwachten Daimler-Benz en Shell. Bovendien is het onderhoud beperkt omdat een brandstofcel geen bewegende onderdelen heeft.

Het Canadese bedrijf Ballard Power Systems in Vancouver werkt al tien jaar aan de ontwikkeling van de brandstofcel, voornamelijk gefinancierd met Canadees en Amerikaans overheidsgeld. Ballard heeft de afgelopen twee jaar reuzencontracten afgesloten met nagenoeg alle belangrijke autofabrikanten over de hele wereld, waaronder Ford, Daimler-Benz, Honda, Nissan, General Motors en Volvo.

De bedrijven hebben zich in de vorm van aandelen ingekocht in Ballard, dat langs die weg vele honderden miljoenen guldens ter beschikking heeft voor de verdere ontwikkeling van de brandstofceltechnologie.

Om op waterstofgas te kunnen rijden, is een grote tank nodig die veel ruimte zou gaan innemen. Bovendien kleven aan waterstof, in verband met het explosieve karakter van het gas, allerlei veiligheidsrisico's. Daimler-Benz heeft de afgelopen jaren geëxperimenteerd met prototype-auto's met een brandstofcel op waterstofgas. De toekomst zit echter in het gebruik van conventionele brandstoffen zoals methanol, maar nog beter benzine of LPG.

Om die om te zetten in waterstofgas voor de brandstofcel zijn twee kleine modules extra onder de motorkap nodig. In de eerste wordt benzine omgezet in een mengsel van waterstofgas en koolmonoxidegas. Shell heeft hier in Amsterdam katalytische processen voor ontwikkeld.

In de tweede module wordt het koolmonoxidegas in een reactie met stoom ook in waterstofgas omgezet, een reeds tientallen jaren bekende en gebruikte technologie.

De technologie die Shell heeft ontwikkeld voor de eerste module wordt reeds uitgebreid toegepast in de raffinaderij van het olieconcern. Bovendien gebruikt het bedrijf gelijksoortige kennis in een fabriek in Maleisië voor de fabricage van aardolieachtige producten uit aardgas.

Shell is overigens niet het enige bedrijf dat hier aan werkt. Ook autofabrikant Chrysler, samen met het Amerikaanse Arthur D. Little, claimt de techniek te beheersen.

Op het Shell-laboratorium in Amsterdam wordt gewerkt aan de optimalisatie van het omzettingsproces voor gebruik in personenauto's. Dat stelt onder meer specifieke eisen aan de regelbaarheid. Een personenauto moet snel kunnen optrekken. Op dergelijk momenten is in korte tijd veel elektriciteit nodig.

In de toekomstauto komen accu's die dan een groot deel van die piekstroom leveren. Vervolgens moeten de omzetmodules na tientallen seconden die taak van de accu's overnemen. De accu's kunnen vervolgens op de snelweg, wanneer er geen piekvraag is, worden bijgevuld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden