Shell in één klap grootste producent biobrandstof

Oliemaatschappij Shell gaat samenwerken met het Braziliaanse Cosan, een van de grootste producenten van biobrandstoffen ter wereld.

Maandag maakten de twee bedrijven bekend dat ze een (nog niet bindende) principeovereenkomst hebben getekend, die moet leiden tot een joint venture met een waarde van 12 miljard dollar (8,6 miljard euro).

Ethanol

Cosan verwerkt rietsuiker tot ethanol, dat met benzine kan worden gemengd tot autobrandstof. Het bedrijf produceert bezit 23 malerijen, waarmee het 2 miljard liter bio-ethanol per jaar produceert. Dat wordt verkocht via 1.730 eigen pompstations. In Brazilië rijden auto’s voor 30 procent op biobrandstoffen.

Shell investeert de komende twee jaar 1,6 miljard dollar (1,2 miljard euro) in de gezamenlijke onderneming, en brengt er zijn 2.740 Braziliaanse benzinestations in onder.

Met de joint venture zal Shell voor het eerst zelf biobrandstoffen gaan produceren. Tot dusver koopt het bedrijf die extern in, jaarlijks zo’n 6 miljard liter. De vraag naar biobrandstoffen groeit al jaren, en blijft ook groeien. In Europa moeten in benzine en diesel 4 procent biobrandstoffen worden bijgemengd. In 2020 moet dat 10 procent zijn.

Koersverandering

Vandaar ook de koersverandering die Shell in maart vorig kaar aankondigde. Toenmalig bestuursvoorzitter Jeroen van der Veer zei destijds zich met het zoeken naar alternatieve energiebronnen te willen concentreren op biobrandstoffen. Belangen in wind- en zonne-energie zouden worden afgebouwd.

Die beslissing leidde tot veel ophef, omdat biobrandstoffen minder duurzaam zijn dan wind- en zonne-energie. Shell verdedigde zich door te zeggen dat biobrandstoffen dichter bij de expertise van het concern liggen; de winning, het transport en raffinage van grondstoffen.

Veel biobrandstoffen bleken in 2008 minder duurzaam dan verwacht. Ze dragen ondanks hun klimaatneutrale schijn wel degelijk bij aan de opwarming van de aarde, verbruiken kostbare landbouwgronden en bleken deels verantwoordelijk voor de grote prijsstijgingen van voedsel in dat jaar.

Regenwoud

Maar van de biobrandstoffen is ethanol uit suiker wel een van de meest duurzame. In de hele productieketen wordt 70 procent minder CO2 uitgestoten dan bij benzine. Daarnaast leidde de stijgende vraag naar ethanol volgens een rapport van de Wereldbank niet tot hogere prijzen, omdat de Brazilianen de productie simpelweg verhoogden. Dat gebeurde grotendeels op arme landbouwgronden in het zuiden van het land, ver van de Amazone. Tropisch regenwoud wordt er nauwelijks voor gekapt.

Desondanks blijft de concurrentie met de voedselvoorziening een feit. Shell wil daarom van deze eerste generatie biobrandstoffen overstappen op een tweede generatie, waarbij de brandstof niet uit het voedsel maar uit de stengels wordt gewonnen. Daartoe heeft het belangen in de bedrijven Iogen (50 procent) en Codexis (14,7 procent), die op kleine schaal experimenteren. Volgens een woordvoerder kunnen die technieken op termijn ook in de joint venture worden ingebracht. Grootschalige productie van tweede-generatie ethanol zal volgens hem echter nog twintig jaar op zich laten wachten.

Shell (AFP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden