Shell en Esso woest over plan extra pompen

Er komt meer concurrentie tussen de pompstations langs de snelweg. Door het veilen van vergunningen onder nieuwe firma's wil het kabinet de macht van de vier grote oliemaatschappijen beperken....

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

Shell, Esso, BP en Texaco - die volgens het ministerie van Economische Zaken 88 procent van de pompstations langs de snelwegen hebben - reageren woest op de plannen. Maar de Consumentenbond is opgetogen: 'Concurrentie zorgt voor een betere service en lagere prijzen.'

Ook J. van den Broek, directeur van detailhandelsconcern Dirk van den Broek, is enthousiast: 'Als er een veiling komt dan doen we zeker mee.' Hij wil graag 'op plekken waar nu alleen de grote oliemaatschappijen mogen zitten'. Momenteel verkoopt hij benzine naast zijn supermarkten, zoals in Katwijk, Goes en Sliedrecht.

De plannen - die losstaan van het justitieel onderzoek naar mogelijke prijsafspraken door grote oliemaatschappijen - hebben alleen betrekking op de verkoop van benzine langs de snelweg. Nu staan daar bijna tweehonderd pompstations. Volgens een raming van EZ zijn 74 daarvan in handen van Shell, 38 van Esso, 37 van Texaco en 24 van BP/Mobil. Een handvol kleine bedrijven heeft de rest van de markt.

Om het aantal maatschappijen langs de snelweg te vergroten, en daarmee de concurrentie, worden de regels versoepeld waar pomphouders zich aan moeten houden. In de toekomst hoeven ze niet meer op 20 kilometer van elkaar af te liggen, ze hoeven niet meer alle soorten benzine te verkopen en er komen zo'n 155 nieuwe locaties bij.

Niet bekend

Shell, Esso, BP en Texaco zijn vooral boos over het feit dat ze niet mogen meedingen naar de vergunningen voor de exploitatie van die nieuwe locaties. 'Discriminatie', vindt Shell. 'In strijd met het gelijkheidsbeginsel', aldus Esso. Ze wijzen er op dat de veilingen de overheid minder zullen opleveren als de kapitaalkrachtige oliemaatschappijen niet mee mogen doen. 'Als belastingbetaler ben ik daar niet blij mee', aldus de woordvoerder van Esso.

Ook de plannen om hen van hun eeuwigdurende vergunningen te beroven, bekritiseren de oliemaatschappijen fel. 'Dat worden zeker rechtszaken', zegt de woordvoerder van Esso. Shell en Esso dreigen al met schadeclaims. 'Als het zover komt, wat we niet hopen, dan willen we volledige schadeloosstelling', zegt de woordvoerder van Shell.

Niet alleen voor de opstallen, maar ook voor winst die ze mis zullen lopen, willen ze schadeloos worden gesteld. Omdat het om eeuwig durende contracten gaat, zullen de schadeclaims aanzienlijk zijn. De woordvoerders wijzen erop dat de eeuwigdurende vergunningen niet steeds in handen zijn van de oliemaatschappij wiens naam de benzinepomp draagt.

Hoeveel de veilingen de schatkist zullen opleveren, kon de woordvoerder van EZ nog niet zeggen. 'Dat hangt ervan af hoe groot de belangstelling is.' Behalve detailhandel Dirk van den Broek zijn er talloze onafhankelijke pompstations die geïnteresseerd zouden kunnen zijn.

De Nove, waarin de meeste vrije pomphouders verenigd zijn, staat 'met gepast wantrouwen' tegenover de kabinetsplannen. Als er langs de snelwegen 155 pompstations bij komen, wordt de spoeling erg dun. 'Het is algemeen bekend dat je dan kans hebt op een koude sanering', aldus Henk Oskam van de Nove. 'Aan de ene kant organiseert de overheid met veel moeite dat er nieuwe pomphouders komen maar aan de andere kant vallen er weer een paar kleintjes om.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden