September wordt drukste treinmaand ooit, hoe overleef ik de septemberspits?

De NS verwacht in september een recordaantal van 35 miljoen reizigers en waarschuwt voor drukte en vertraging. 'Bizar dat NS eigenlijk moet aanraden niet van hun diensten gebruik te maken', zegt reizigersvereniging Rover. Vijf tips voor wie toch niet zonder het spoor kan.

Als het even kan, zorg dan dat je niet tussen 07:30 uur en 08:30 uur de trein in moet. Beeld ANP
Als het even kan, zorg dan dat je niet tussen 07:30 uur en 08:30 uur de trein in moet.Beeld ANP

Tip 1: Vermijd de 'hyperspits'

De hel, dat is de 'hyperspits'. Als het even kan, zorg dan dat je niet tussen 07:30 uur en 08:30 uur de trein in moet. Daarna is het, op een paar uitzonderingen na, een stuk rustiger. Wil je baas persé dat je om negen uur begint? Leg hem of haar dan de volgende keuze voor: de reistijd als verloren tijd beschouwen omdat je opgepropt als een sardientje alleen wat kon scrollen op je smartphone, of een half uurtje later komen en de reistijd als werktijd gebruiken.

Tip 2: Betaal meer, of juist minder

Hoe vol de trein ook is, in de eerste klasse is bijna altijd plaats. Meer betalen loont dus. In een volle trein in de eerste klasse gaan zitten met je tweedeklaskaartje mag niet, maar veel forenzen doen dit wel. Zij weten: als de gangpaden vol staan, komt de conducteur er toch niet door.

Voor wie de strijd om de stoel eerlijk wil spelen en een eersteklaskaartje te ver gaat, is reizen in daluren een betere optie. Zijn de reiskosten voor de baas? Dan heeft ook hij er voordeel van als je later begint. Tussen 09.00 uur en 16.00 uur en tussen 18.30 uur en 06.30 uur is de treinreis met een Dal Voordeel Abonnement 40 procent goedkoper.

Het is niet aan te raden direct de eerste daltrein om 09.00 uur te pakken. Dit doet iedereen met een kortingskaart die niet heel laat op zijn werk wil verschijnen. De tweede trein na 09.00 uur is vaak een stuk rustiger.

Reizigersvereniging Rover is blij dat de NS nog een stapje verder gaat en met extra korting komt in de 'superdaluren'. 'De NS heeft er een handje van de spitsreiziger vooral te straffen', zegt woordvoerder Sanne van Galen. 'Wij zijn meer voor het belonen van reizigers. De proef vanaf september met 60 procent korting tussen 11.00 en 15.00 uur juichen wij dan ook zeer toe.'

Tip 3: Kom op tijd

Te laat van huis weg, te veel rode stoplichten onderweg en vervolgens minutenlang zoeken naar een plekje in de fietsenstalling. Tegen de tijd dat je hollend het perron op komt en net voor het fluitsignaal de trein inspringt, zijn alle stoelen onvermijdelijk bezet. Kom dus op tijd. Sommige treinen staan een paar minuten stil op het perron zodat je in alle rust een zitplaats kunt uitzoeken voordat je medeforenzen aan komen rennen. Mocht je toch te laat zijn: laat die overvolle trein aan je voorbijgaan, haal een kop koffie en neem de volgende.

Tip 4: Stap strategisch in

Probeer erachter te komen waar de trein stopt op het perron. Voor- en achterin, zo ver mogelijk van de trappen, is altijd meer plek. Let op waar de doorgewinterde forenzen staan. Die weten vaak precies hoe lang de trein is en hoe ver hij doorrijdt.

Hier ligt ook een taak voor de NS, vindt Rover. Reizigers gaan vaak in het midden staan, omdat onduidelijk is waar de trein op het perron precies stopt. 'In Frankrijk en Duitsland wordt soms aangegeven dat de trein tussen bordje A en F stopt', zegt Van Galen namens Rover. 'Voor de reiziger zou het fijn zijn als ook de NS bij drukke treinen meer en sneller duidelijkheid geeft.'

Staat het perron al stampvol voordat de trein er is? Verdiep je dan in de kunst van het strategisch instappen. Bemachtig een wachtplek aan de rand van het perron. Laat de trein rustig binnenrijden. Zodra hij een snelheid heeft van zo'n tien kilometer per uur loop je mee in de rijrichting. Stop pas als de trein echt helemaal stilstaat, met de deur recht voor de neus. Voor een eerste klasse deur eindigen is geen ramp; loop via de tussendeuren snel naar de tweede klasse.

In alle gevallen: laat een ander op de deurknop drukken, schrijft collega Robert Giebels in zijn boek 'Onze excuses voor het ongemak, de adembenemende avonturen van een treinforens'. De knop zit immers veel te ver van de ingang en zorgt ervoor dat je achteraan in de rij kunt aansluiten.

Tip 5: Neem een andere route

Onweer, herfststormen of koperdieven? Het recept voor chaos op het spoor en overvolle perrons met mensen die gelaten wachten op een trein die maar niet komt. Voeg je niet gedachteloos bij de wachtende kudde, maar check in de NS-app welke treinen nog wel rijden. Zeker als je tussen de grote steden in de Randstad reist, zijn er meerdere routes om thuis te komen. Dan doe je er misschien een half uur langer over, maar dat half uur zit je wel warm en droog je boek of krantje te lezen.

Rijdt de trein echt niet? Wacht niet op de NS-bussen maar check dan verbindingen met metro's, trams of reguliere bussen. Tussen Rotterdam en Den Haag is de metro een prima alternatief. In Amsterdam loont het bij chaos op het spoor de moeite om naar een station aan de rand van de stad te reizen. Vanuit Utrecht rijdt een bus zelfs helemaal naar Rotterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden