Sentiment

A AN de rally van telecom- en technologie-aandelen lijkt geen eind te komen. Beleggers buitelen over elkaar heen als in een goldrush: niemand wil de boot missen....

Ruim honderdduizend Nederlandse huishoudens hebben aandelen Unilever in hun portefeuille, becijferde onderzoeksbureau NIPO onlangs. Vreemd is dat niet, want Unilever geldt net als Koninklijke Olie al decennia als een veilige, defensieve investering. Maar veel plezier hebben ze dit jaar nog niet gehad van hun belegging in de fabrikant van voeding, waspoeder en producten voor persoonlijke verzorging.

In januari piekte het aandeel met een koers van bijna 75 euro, om nadien maandenlang te schommelen tussen pakweg 65 en 70 euro. Maar sinds de laatste kwartaalcijfers is het AEX-fonds in een duizelingwekkende glijvlucht terechtgekomen. Vrijdag bereikte Unilever een dieptepunt op de Amsterdamse beurs met een slot van 49,15 euro, vrijwel gelijk aan het dal dat het fonds bereikte tijdens de Azië-crisis in september vorig jaar.

De kwartaalcijfers van Unilever waren niet helemaal zoals verwacht. Over de eerste negen maanden maakte het concern een winst van 4,7 miljard gulden op een omzet van 68 miljard gulden. 'Licht teleurstellend, maar niet dramatisch', vat Patrick Rutten samen, analist bij Van Lanschot.

De afstraffing die Unilever krijgt is volgens hem vooral 'een sentimentskwestie' rond de sector. Ook branchegenoot CSM verkent duistere diepten aan het Damrak, terwijl Numico en Wessanen eveneens achterblijven. En dat ligt niet alleen aan bedrijfsspecifieke problemen - zoals de twijfel van beleggers over de acquisitie van het Amerikaanse GNC door Numico.

'Onder beleggers leeft een algemeen besef dat dit niet de aandelen zijn die de komende maanden een goede performance te zien geven', zegt Rutten. 'Ze kijken liever naar technologie, en zijn bereid daarvoor diep in de buidel te tasten.'

Ook Andrew Saunders, die Unilever en consorten vanuit Londen volgt voor de bank HSBC, spreekt van 'that sentiment thing', alsof hij een vieze smaak in zijn mond heeft. 'Beleggers zijn in de ban van sexy-aandelen, zoals alles wat te maken heeft met Internet of mobiele telefoons. Voeding is niet sexy.'

Dat ligt niet alleen aan producten als margarine en sauzen. 'De voedingssector groeit onvoldoende', weet Camiel Meulders, analist bij Iris, het onderzoeksbureau van Rabobank en Robeco. 'Dat is bijvoorbeeld het grote probleem van Unilever, dat zich bovendien geconfronteerd ziet met prijsdruk en felle concurrentie.'

Maar het concern zelf gaat niet helemaal vrijuit, menen de analisten. 'Van Unilevers Internet-strategie verneem je zelden iets,' zegt Rutten. Mulders: 'Vergeleken met Amerikaanse concerns komt Unilever minder snel met nieuwe producten. Voor een bedrijf met een merkenpalet als dat van Unilever blijft de autonome groei onder de maat. En dat is juist de groei die beleggers graag zien, omdat daar geen forse overnamepremies voor betaald worden.'

Vorige maand maakte Unilever de aankoop bekend van Amora Maille, de grootste mosterdfabrikant van Frankrijk. Voor ruim 1,5 miljard gulden haalt Unilever twee power brands in huis, zoals het concern snelgroeiende merken als Magnum en Dove graag noemt. Rond dergelijke merken wordt een 'nieuw' Unilever gevormd, waarbij twaalfhonderd van de huidige zestienhonderd merken overboord moeten.

Maar 'het' sentiment lijkt voorlopig niet om te slaan: de voedingsmiddelenfondsen blijven uit de gratie. Maandag steeg Unilever naar 50 euro, nog altijd ruim 30 procent onder de hoogste koers van dit jaar.

Er is echter hoop. Zo gauw de technologiesector uitgeraasd is, gaan beleggers weer zoeken naar achterblijvers, voorspelt Van Lanschot-analist Rutten. Collega Mulders van Iris: 'Want Unilever is sterk ondergewaardeerd.' Ook Saunders van HSBC weet het zeker. Beleggers zullen 'absolutely' weer gaan geloven in Unilever. 'Maar dat zal niet vóór februari zijn, wanneer de jaarcijfers bekend worden.'

In honderdduizend huiskamers kan opgelucht adem worden gehaald.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden