Senseo op koffiemarkt ‘haast onaantastbaar’

‘De Puc?’ De filiaalmanager van de C1000 in de Amsterdamse Javastraat denkt na. Dan: ‘O ja, het koffiezetapparaat. Dat heeft hier totáál niet gelopen....

In oktober vorig jaar presenteerde Ahold Coffee Company de Puc. Het apparaat is geschikt voor dezelfde koffiepads als de Senseo, maar zou door een hogere druk betere koffie zetten. Puc kwam zelf ook met pads, en met speciaal voor het apparaat ontwikkelde cups, waarmee onder andere cappuccino gemaakt kan worden. De Puc werd bij de introductie verkocht bij Albert Heijn en C1000, en verder bij Blokker en Marskramer. Ahold Coffee Company zei binnen een jaar tussen de 100- en 150 duizend Pucs te willen verkopen.

Deze week staan ongeveer 130 ‘zo goed als nieuwe’ Pucs te koop op Marktplaats.nl. Gaat het wel goed met de Puc? Er is geen juichstemming, zegt woordvoerder Eric Muller namens de fabrikant. ‘Maar we zijn niet ontevreden. Er zijn er nu enkele tienduizenden verkocht.’

Vlak na de introductie van de Puc was die juichstemming er wel: Albert Heijn meldde flinke Puc-tekorten. Marketingexperts suggereerden dat er sprake was van een stunt. ‘Albert Heijn deed alsof de Puc meteen een doorslaand succes was’, zegt Laurens Sloot van het Erasmus Food Management Instituut. ‘Maar dat is niet te controleren, want niemand weet hoeveel er aan de winkels geleverd is.’

De schaarsteproblemen zijn inmiddels opgelost. Sterker nog: veel supermarkten verkopen de Puc nog steeds, hoewel ze dat eigenlijk alleen tijdens de introductieperiode zouden doen. Ook is de adviesprijs bij de internetwinkel van Albert Heijn en bij Blokker met een tientje verlaagd, naar 89 euro.

Volgens Sloot is het zeer moeilijk een nieuw koffiepadapparaat tot een succes te maken. Reden: ‘De Senseo is nagenoeg onaantastbaar. Waarom zou iemand zijn Senseo weggooien ten gunste van een Puc? Een nieuw apparaat moet wel héél bijzonder zijn, en echt beter, wil het de strijd aankunnen.’

Dat blijkt: vorig jaar werd de Senseo-concurrent van Bosch, Gustino, wegens tegenvallende resultaten uit productie gehaald. Het apparaat was in 2004 geïntroduceerd.

De Puc is 20 euro duurder dan de Senseo. En voor een kopje cappuccino moet de Puc-drinker ruwweg 15 cent meer betalen. Maar dat zal het probleem niet zijn, denkt Sloot. Nederlandse koffiedrinkers stapten de laatste vijf jaar ook en masse over van goedkope filterkoffie naar de veel duurdere koffiepads. ‘Blijkbaar vond men het geen probleem om 2 tot 3 keer zoveel per kopje koffie te betalen.’

In november werd in Nederland de vijfmiljoenste Senseo verkocht. Sloot vraagt zich dan ook af of de markt niet verzadigd is. ‘Soms heb je een goed product, maar ben je gewoon te laat. Mensen die nu nog filterkoffie drinken, hebben daar waarschijnlijk een reden voor.’

De Puc krijgt het niet makkelijk. En dat terwijl het zo goed begon. Door het televisieprogramma Kassa werd de Puc als beste koffiepadapparaat uitgeroepen. Maar na de uitzending regende het klachten van ontevreden gebruikers. Voornaamste klacht: de Puc-koffie was lauw. Kassa hield daarop een enquête onder 1.750 kijkers. Ruim de helft vond de koffie niet heet genoeg. De fabrikant meldt op de website de oplossing: laat de Puc vóór het zetten van het eerste kopje twee keer doorlopen met heet water, en je hebt perfecte koffie.

Voor sommige Marktplaats-bezoekers is dat niet goed genoeg. Een Puc-aanbieder: ‘Laten we wel wezen, iedereen weet waarom er zo veel te koop staan. Senseo zet gewoon hetere koffie.’ En ‘Crimi’ wil zijn splinternieuwe Puc graag ruilen. Voor een Senseo.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.