NIEUWS

Seksspeeltjes niet aan te slepen tijdens coronacrisis: recordomzet van 65 miljoen euro voor EasyToys

De coronacrisis heeft de verkoop van seksspeeltjes een flinke impuls gegeven. EDC Retail, moederbedrijf van onder meer webshop EasyToys, boekte over 2020 een recordomzet van 65 miljoen euro. Na de instelling van de avondklok in januari van dit jaar nam de verkoop zelfs tijdelijk met 170 procent toe.

EDC in Veendam, moederbedrijf van onder meer webshop EasyToys, boekte over 2020 een recordomzet van 65 miljoen euro. Beeld Hollandse Hoogte
EDC in Veendam, moederbedrijf van onder meer webshop EasyToys, boekte over 2020 een recordomzet van 65 miljoen euro.Beeld Hollandse Hoogte

EasyToys spreekt van een doorbraak van ‘sexual wellness’. De pandemie heeft het seksleven een ander karakter gegeven, aldus Eric Idema, die in 2007 EDC Retail oprichtte. Daten was nauwelijks mogelijk vanwege de coronaregels, waardoor naar andere vormen van seksueel genot werd gezocht. De verkoop van ‘sekstech’ en ‘slimme toys’ steeg met maar liefst 750 procent. ‘Mede door de lockdowns gingen de mensen zich op een andere manier vermaken in de slaapkamer. Ze gingen meer experimenteren en zochten spanning.’

De nieuwe trend is speeltjes die op afstand bestuurbaar zijn. Dat is handig voor partners die vanwege de coronaregels niet bij elkaar kunnen zijn. Evertine Magerman, hoofd communicatie van EDC Retail: ‘Je kunt speeltjes koppelen aan een app op je telefoon, waardoor iemand in Nederland samen kan genieten met bijvoorbeeld een partner in Amerika: die neemt via de app de controle over van het speeltje.’

De ‘Tarzan’-vibrator blijft een succesnummer voor vrouwen. Maar ook mannen die vanwege de lockdown niet konden daten, deden vaker aan ‘soloseks’ en kochten ook meer speeltjes. ‘We zagen een stijging bij de verkoop van masturbators, cockringen en buttplugs, maar ook glijmiddelen voor mannen, vrouwen en koppels’, zegt Magerman. Vanwege de strenge maatregelen waren ook de ‘toycleaners’ voor het reinigen van de speeltjes in trek.

Idema constateert dat een taboe op seksualiteit is doorbroken. Toen hij op zijn zolderkamer in Veendam begon, durfde hij niet te vertellen waarin hij handelde. ‘Bij sekstoys dachten mensen meteen aan porno. Ik zei maar dat ik iets op internet deed. Nu worden we beschouwd als een fatsoenlijk e-commerce bedrijf en zie je retailketens als Hunkemöller en Douglas ook voorzichtig in deze industrie opereren.’

De discussie rond de sponsoring van voetbalclub FC Emmen heeft EasyToys in de kaart gespeeld, zegt Idema. Aanvankelijk blokkeerde voetbalbond KNVB de samenwerking, omdat de sponsoring in strijd zou zijn ‘met de goede smaak of fatsoen’. Het bedrijf dreigde met een rechtszaak en vond de publieke opinie aan zijn zijde. Idema: ‘We hadden alles in overleg gedaan met de mediacommissie en werden door de KNVB weggezet als sekswerkers. Dat pikte ik niet.’

Uiteindelijk ging de KNVB overstag en stond de naam van EasyToys op de rug van de spelers van FC Emmen. Idema: Het was geen vooropgezet plan, maar plotseling sprak iedereen over het gebruik van seksspeeltjes. We leven in een tijd waarin seksartikelen geen taboe meer zijn. We hebben er mede aan bijgedragen dat een bond niet langer kan beslissen wat wel of niet ethisch verantwoord is.’

Idema en FC Emmen zorgden er bovendien voor dat kinderen geen shirts hoefden te dragen met de naam van de nieuwe sponsor. ‘We hebben altijd onze fatsoensnormen willen uitdragen’, aldus Idema. Ondanks de degradatie van Emmen naar de eerste divisie blijft EDC Retail komend seizoen verbonden aan de club, al wordt de bijdrage drastisch verlaagd. ‘We zijn nu eenmaal minder zichtbaar in de eerste divisie.’

De erotiekgigant had mede door de coronacrisis meer dan 440 duizend nieuwe klanten die 10 procent meer uitgaven aan seksspeeltjes dan vorig jaar. De cijfers voor 2021 bevestigen de opwaartse trend. Idema: ‘We ontwikkelen ook concepten voor de aanschaf van de eerste vibrator in China, al ligt het daar nog heel gevoelig. We merken dat het lastig is om door de Aziatische cultuur heen te breken.

Ondanks de onstuitbare opmars van de seksspeeltjes maakt Idema zich zorgen over de stagnatie en de stijgende kosten bij de productie. EasyToys incasseerde dit jaar een miljoenenverlies nadat de levering van twintig containers met seksartikelen werd vertraagd door de file in het Suezkanaal achter het vastgelopen schip Ever Given.

Idema: ‘We hadden door de coronacrisis last van een containerschaarste en daar hebben we misschien nog wel een jaar last van. Het verschepen van een volle container kost nu al 13 duizend dollar. Bovendien is de virus nog niet verdwenen. Na een corona-uitbraak werd de haven van Guangzhou geblokkeerd, waardoor de voorraden zich maar opstapelen. Ik moet al plannen voor de komende vijf maanden, ik wil voorkomen dat we niet kunnen leveren in het najaar als we juist onze piek bereiken.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden