NIEUWS

Schreeuwend tekort aan zeecontainers maakt tuinbank ‘made in China’ onbetaalbaar

Door een groot gebrek aan zeecontainers zit de wereldhandel in de knel. Dat leidt nog niet tot lege schappen. Maar de consument moet misschien wel langer wachten op de loungebank voor in de tuin.

Zeecontainers zijn er wel, maar staan alleen op de verkeerde plek. Beeld  Raymond Rutting / de Volkskrant
Zeecontainers zijn er wel, maar staan alleen op de verkeerde plek.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Wereldwijd zijn er 180 miljoen containers. Dat waren er de afgelopen jaren genoeg, en in sommige jaren zelfs te veel, om alles wat het consumentenhart begeert de zeven wereldzeeën over te slepen. Goed te verdienen viel er amper, ook al gaat 60 procent van al het goederenvervoer over water.

Maar toen brak de coronacrisis uit en werd alles anders.

Er is inmiddels een schreeuwend tekort aan zeecontainers. De vraag is zo hoog opgelopen dat prijzen op handelsmarkten drie tot vier keer hoger liggen dan een jaar terug. Voor de pandemie uitbrak, viel een container al te huren voor 2.000 dollar (1.650 euro). In 2020 betaalden bedrijven die erg omhoogzaten soms 10.000 dollar om een container uit China te laten overkomen.

Nog steeds is er geen écht tekort aan containers. Ze zijn er wel, leggen marktdeskundigen uit, ze bevinden zich alleen op de verkeerde plek. Ze staan stof te vangen in Amerikaanse en Europese havens. Ze zijn nodig in Azië, de fabriek van de wereld, waar de opslagloodsen uitpuilen.

De internationale handel en vrachtvaart zit door de coronaplaag midden in een perfect storm. Die begon met het stilvallen van de productie in China, toen het coronavirus leidde tot lockdowns en gesloten fabrieken. Bij gebrek aan vracht begonnen daarop rederijen schepen uit de vaart te nemen. Dat dreef de prijzen op van de containers die nog wel uit China vertrokken. De stijgende tarieven maakten het minder aantrekkelijk voor expediteurs om lege containers aan China te retourneren.

‘Er zijn simpelweg te weinig lege containers én te weinig schepen in de vaart om aan de huidige vraag te voldoen’, zegt Ad Schoenmakers, voorzitter van de stuurgroep zeehavenlogistiek bij brancheorganisatie Fenex en directeur van het Rotterdamse expediteursbedrijf Ritra in het vakblad Transport Online. ‘Producten staan wekenlang stil in Azië. Alleen al in een overslaghaven in Colombo staan 50 duizend containers klaar om verscheept te worden, maar er zijn geen schepen om ze te vervoeren.’

Boven op deze zorgen komt een net zo nijpend tekort aan vliegtuigen, waarmee Azië het Westen voorziet van smartphones en andere producten. De helft van de goederen die normaal door de lucht wordt vervoerd, gaat mee in de buik van passagiersvliegtuigen.

Die toestellen stonden vorig jaar en in veel gevallen nu nog steeds aan de grond vanwege de reisrestricties die tal van landen vanwege het virus hebben afgekondigd. Er zijn wereldwijd te weinig vrachtvliegtuigen om dat gebrek aan belly cargo op te vangen.

Er is een groep betrokkenen die niet klaagt over de penibele toestand: de rederijen. Maersk, de grootste containerverscheper ter wereld, maakte een kwartaalwinst bekend die 96 procent hoger ligt dan een jaar eerder: 2,2 miljard dollar. Ook hun concurrenten floreren: het Duitse Hapag-Lloyd HLAG boekte 66 procent meer winst over 2020, bij One in Japan ging de winst over de eerste maanden naar 1,6 miljard, van 131 miljoen dollar in 2019.

null Beeld

De expediteurs vragen zich af of de rederijen niet stiekem het aantal afvaarten kunstmatig laag houden om de tarieven hoog te houden. De grote aanbieders hebben zich verenigd in drie allianties die samen 80 procent van de containermarkt in handen hebben. De Europese koepel van expediteurs, Clecat, noemde hun handelswijze ‘buitensporig en frustrerend. Iedereen is overgeleverd aan de genade van de reders, zonder de middelen om hun gedrag te corrigeren.’

De consument merkt nog weinig van de containerkrapte. Spullen doen er vooral weken langer over om hun bestemming te bereiken, en hier en daar zijn Chinese prullaria iets duurder geworden. Grotere consumentenproducten, zoals tuinmeubilair, blijven in Azië staan, in afwachting van een containerprijs die een lounge-bank niet twee keer zo duur maakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden