Schoolvrienden worden samen raider

Maarten Koopman (44) en Menno Witteveen (43) van de Haagse Diamond Tools Group proberen beursfonds Flexovit in handen te krijgen....

ER IS geen Nederlands bedrijf in de sector diamantgereedschappen dat de afgelopen jaren de heren Koopman en Witteveen niet aan de deur heeft gehad. 'Het zijn voortvarende zakenlui, ze willen al vanaf het begin snel groeien', verklaart een branchegenoot.

De toernee leverde geen enkel succesje op. 'In het buitenland wel, in Nederland niet', erkent Witteveen. Hij begrijpt het wel. 'Het zijn vaak mensen die een eigen zaak hebben opgebouwd, die doen ze niet zomaar van de hand. Maar we steken graag overal ons licht op. En soms het licht aan', grapt de DTG-directeur met het oog op de overval op Flexovit.

In de Centurion-jaren nam Koopman & Witteveen NV, dat al wat belangen had in industriële en textielondernemingen, het Valkenswaardse Precision Diamond Tools over van Philips. Diamond Tools, dat draadjes trok voor Philips' gloeilampen, maakte bij de overname in 1992 verlies op een omzet van veertien miljoen gulden. Vorig jaar maakte DTG (264 werknemers) bijna vijf miljoen gulden winst op ruim vijftig miljoen omzet. Dat moet dit jaar oplopen naar respectievelijk acht en tachtig miljoen.

De vijandige overname van Flexovit moet de grote sprong voorwaarts worden, maar het raiden is voor Koopman en Witteveen even wennen. Zo dacht eerstgenoemde deze week nog dat een concurrerend bod op Flexovit minstens tien procent hoger moest zijn, vanwege de publiciteit over die Belgische regel in het gevecht om de Generale Bank. In Nederland is een cent meer ook voldoende.

De DTG-directie kent elkaar van de middelbare school in Bilthoven. Na de studie (Koopman rechten in Groningen, Witteveen geschiedenis in Leiden) en werk in het bankwezen (Koopman ABN, Witteveen Amro) sloot het duo elkaar in 1989 weer in de armen. 'Het bankwezen was ons niet ondernemend genoeg', zegt Witteveen. Hij ontkent dat beiden hun geluk ook hadden kunnen proberen in pakweg aardappels of olie. 'We hebben allebei iets met productie, het maken van iets tastbaars.'

Na de diamantgereedschappen moet de grote doorbraak nu komen via de slijpschijven. Het naar omzet gemeten vier keer zo grote, maar matig renderende Flexovit is het doel. Volgens Koopman en Witteveen doet het management van dat bedrijf het uitzonderlijk slecht en is er veel meer uit te halen, als tenminste Flexovit-directeur Katsman het veld ruimt. De al jaren met katers geconfronteerde Flexovit-grootaandeelhouders lijken wel oren te hebben naar het bod van 26,50 gulden (totaal 133 miljoen gulden) van DTG.

Katsman is om het vijandige bod van DTG te counteren naarstig op zoek naar een buitenlandse overnamekandidaat. Dat leek deze week te gaan lukken bij de Oostenrijkse branchegigant Tyrolit, maar dat bedrijf ontkende later officieel belangstelling te hebben voor Flexovit. Directeur J. Gitsels van de Nederlandse organisatie zegt namens de Oostenrijkse concerndirectie dat er zeker geen bod zal komen van Tyrolit.

Dat lijkt goed nieuws voor Koopman en Witteveen, dat bij Flexovit stuit op een stapel beschermingsconstructies. Temeer daar de kenners niet verwachten dat de andere voor de hand liggende kandidaat, het Amerikaanse Norton, wél interesse heeft voor Flexovit. 'Beide bedrijven zijn technisch verder. Het enige dat ze binnenhalen is die 200 miljoen omzet. Maar wie betaalt daar nu 133 miljoen voor? Dan laten ze Flexovit liever doodbloeden', doceert een branchedeskundige.

Maar of DTG van Flexovit een succes maakt? Veel slechter dan nu lijkt het niet te kunnen gaan en bij branchegenoten staan Koopman en Witteveen bekend als slimme en goede zakenmensen. Op de grootaandeelhouders van Flexovit hebben ze bovendien een goede indruk gemaakt. Met aandeelhouders als Nesbic van Fortis, NPM en Flint (van F. Fentener van Vlissingen) hoeft geld ook geen probleem te zijn.

'Maar wat moeten ze nou met slijpschijven? Dat is heel anders dan diamant', zegt een kenner. 'Het is een keihard concurrerende branche met smalle marges en twee buitenlandse reuzen. Eén keer slikken voor hen en DTG is weg.'

Maar, zegt hij, ' misschien zitten ze straks wel net als Joep van den Nieuwenhuyzen lekker op een warm eiland.'

Wilco Dekker

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden