Schone broek

Hij had topfuncties bij V & D en HEMA, maar, zegt Eugène Randag (57), in het marketingjargon waarin hij spreekt, ‘ik wilde zo graag zelf nog een product neerzetten.’..

Mannenondergoed bleek het ‘typische volumeproduct’ waarnaar hij op zoek was: ‘Mannen zijn gewoontedieren.’ Maar omdat er meer merken zijn die prima mannenonderbroeken verkopen, moest er ‘nog een poot bij’, en dat werd duurzaamheid. ‘En dan wordt het opeens een heel leuk verhaal.’

Saint Basics heet het merk dat hij samen met een reclameman en een ontwerpster oprichtte. Het logo is de afkorting St. met een aureooltje erboven (‘een knipoog’). Het heeft een kleine collectie, die alleen via de eigen site wordt verkocht. Acht modellen strakke, tricot boxers, in zwart of wit, en drie verschillende T-shirts, ook alleen verkrijgbaar in zwart en wit. Die laatste zijn net iets langer dan normaal, ‘zodat ze niet aan het einde van de dag boven je broekband uitkomen’.

De Indiase katoen is volgens Saint biologisch, alle gebruikte textielverf gifvrij, en in de fabriek in Bangladesh waar de kleren worden gemaakt werken geen kinderen en wordt anderszins ook gelet op de arbeidsomstandigheden. Eén procent van de omzet wordt ingezet voor het goede doel. Maar helemaal duurzaam is Saint Basics niet, zegt Randag. ‘De boot waarmee onze spullen naar Nederland komen, gebruikt gewoon diesel.’

Het is de bedoeling in de loop van volgend jaar ook met kinder- en vrouwenondergoed te komen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden