Schoenenketen Sacha neemt failliet Manfield over

Na Brantano en Scapino is uit het failliete Macintosh-imperium nu ook Manfield gered. Sacha neemt de winkels over. Dolcis' lot is nog ongewis.

Schoenenwinkel Sacha neemt Manfield van Macintosh over. Beeld anp

Er is een nieuwe stap gezet in de ontmanteling van het failliete schoenenimperium Macintosh. Het Bossche winkelmerk Manfield gaat verder onder de vleugels van de Tilburgse branchegenoot Sacha.

Hoeveel van de 69 winkels en 620 banen behouden blijven, is nog niet bekend en over precieze bedragen wordt evenmin gesproken. Ward Termeer, die sinds 2004 de scepter zwaait bij Sacha, wil alleen kwijt dat hij blij is met de aankoop. 'Manfield wordt weer onderdeel van een familiebedrijf, zoals het ooit in 1902 is opgericht', schrijft hij in een jubelend persbericht.

Val van Macintosh

Van een geduchte concurrent van Vendex en C&A is Macintosh verworden tot een noodlijdende keten van schoenenwinkels. Lees in dit profiel hoe de overstap naar schoenen Macntosh fataal werd (+).

Het omvallen van ketens als Manfield en V&D zou het einde inluiden van de winkelstraat. Maar er blijkt redding uit onverwachte hoek: de webwinkels. Kijk naar Neckermann en Coolblue (+).

Familie

Vooral dat familieaspect is belangrijk, benadrukt Termeer, wiens overgrootvader in 1909 zijn eerste winkeltje begon. 'Het is bewezen dat familiebedrijven de ruggegraat zijn van onze economie. Door Manfield op te nemen in onze familie willen we de passie die in het merk zit de juiste voedingsbodem bieden.' Lees: bij het voormalige moederbedrijf van Manfield, Macintosh, ontbrak die passie. Niet voor niets werd het eind december failliet verklaard.

Ketens als Scapino, Dolcis en Manfield bleken te doorsnee om op te boksen tegen de nieuwe problemen in de Nederlandse schoenenbranche. Problemen die het best zijn samen te vatten in de woorden 'Zalando' en 'H&M'. De eerste staat voor het groeiend aantal klanten dat zijn schoenen online koopt, de tweede voor kledingwinkels die zich niet meer uitsluitend toeleggen op de verkoop van overhemden en jurkjes, maar ook een imposant scala aan schoenen aanbieden.

Manfield

Toch zijn er nog genoeg bedrijven die vertrouwen hebben in de schoenenmarkt, getuige de jacht die er de afgelopen maand is gemaakt op de afzonderlijke ketens van Macintosh. Deze week werd bekend dat de curatoren een nieuwe eigenaar vonden voor de Belgische keten Brantano en vorige week bleek dat Scapino terugkomt in handen van de Drentse oprichtersfamilie Ziengs, ook een familiebedrijf.

En nu dus keten drie: Manfield. Een merk dat door het winkelend publiek eigenlijk te vaak werd beschouwd als een ze-hebben-wel-eens-wat-leuks-winkel, niet als schoenenketen waar de nieuwe seizoenscollectie voor grote rijen zorgde. Sacha heeft wat dat betreft een beter imago. Sinds de jaren zeventig - toen er voor het eerst schoenen opdoken van slangenleer, bekleed met glitters en voorzien van eindeloze plateauzolen - richt het zich vooral op de wat hippere schoenenadepten.

Manfield vroeg op 5 januari 2016 faillissement aan. Beeld anp

Dolcis verdwijnt

Maar juist omdat de schoenenmarkt zo instabiel is, gaf de Sacha-directie het afgelopen jaar aan een wat breder, meer gemêleerd publiek te zoeken. Manfield moet daarbij helpen. De overname past bovendien in de groeiambitie van Termeer zelf. Sinds hij in 2004 begon als directeur verdubbelde het aantal Sacha-filialen al naar 80, verspreid over vijf landen.

De winkels van Manfield zijn overigens gewoon opengebleven tijdens hun faillissement. Iets wat ook gold voor de overige Macintosh-merken Invito, PRO 0031, Dolcis en Steve Madden, die alle nog te koop staan. Invito zou dicht bij een overname zijn door Nelson Schoenen, het bedrijf dat vorig jaar nog een deel van het failliete Taft overnam. Maar vooral van Dolcis en Steve Madden wordt verwacht dat ze wel eens definitief uit het straatbeeld zouden kunnen verdwijnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.