Reportage

Schiphol zoekt goodwill, onder permanent gebulder

Een fietstocht rond de luchthaven is de nieuwste poging van Schiphol om omwonenden gunstig te stemmen. Het weer kon in elk geval beter.

Schipholfonds-voorzitter Tom Egbers (links) en Schiphol-baas Jos Nijhuis. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant
Schipholfonds-voorzitter Tom Egbers (links) en Schiphol-baas Jos Nijhuis.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Er hoeft deze zondagmorgen geen cynische of wantrouwige journalist aan te pas te komen om de baas van Schiphol flink in het nauw te brengen. 'Is het niet gek om voor je plezier te fietsen rond Schiphol?', krijgt president-directeur Jos Nijhuis van de spreekstalmeester, een werknemer van Schiphol, voorgelegd.

'Prachtig natuurgebied'

Het decor is een terras voor een horecagelegenheid bij Schiphol-Oost. De vraag wordt per megafoon gesteld terwijl het gehoor niet indrukwekkend groot is. De regen is net gestopt. De wind trekt aan en daarmee ook het lawaai van permanent stijgende of landende vliegtuigen.

Stil is het nooit rondom de luchthaven, maar Jos Nijhuis ('Ik ben een hardloper, geen fietser') houdt de stemming goed: 'Wij fietsen vandaag door prachtig natuurgebied.'

Records

'Wij' zijn ruwweg honderd 'omwonenden' van de luchthaven die aan de eerste Ronde van Schiphol deelnemen. Op eigen fiets. Ze krijgen van Schiphol deze zondagmorgen een stempelkaart (om te controleren of de 26 dan wel 40 kilometer echt is afgelegd) en een consumptiebon.

De Ronde van Schiphol - die een half uur na geplande vertrektijd op gang komt - is het nieuwste initiatief van de luchthaven om de relatie met omwonenden warm te houden dan wel op te bouwen. Veel van die omwonenden danken hun baan aan Schiphol. Maar velen ook vervloeken de 'mainport' vanwege hinder van het almaar groeiende luchtverkeer.

Schiphol breekt record na record en verwacht dit jaar op 480 duizend starts en landingen uit te komen. Nog 20 duizend te gaan en de luchthaven is, naar afspraken met de omgeving, 'vol'. President-directeur Nijhuis: 'Juist om de betrokkenheid met die omgeving tot uitdrukking te brengen hebben we in 1994 het Schipholfonds opgericht.'

Fonds

De Ronde van Schiphol - Nijhuis hoopt dat het een jaarlijks evenement wordt - is uit dat fonds gefinancierd. Jaarlijks steekt de luchthaven er 500 duizend euro in. Dit jaar 100 duizend euro meer, vanwege het 100-jarig bestaan (19 september) van de luchthaven.

Zo rijden deze ochtend ongeveer honderd omwonenden - meest vijftigplussers - een rondje mee met Nijhuis en voorzitter Tom Egbers van het Schipholfonds. Ze komen uit plaatsen die onverbrekelijk verbonden zijn met lusten en lasten van het vliegverkeer. Aalsmeer, Zwanenburg, Hoofddorp en Spaarndam.

'Ik fiets wel vaker op zondagochtend', zegt een van hen. 'Dit leek me een mooie gelegenheid om iets meer te weten te komen over wat Schiphol voor de leefomgeving doet.'

Behalve het Schipholfonds trekt ook de Stichting Leefomgeving Schiphol geld uit om overlast die de luchthaven veroorzaakt te 'compenseren'. In die stichting, opgericht in 2009, heeft Schiphol al minstens 10 miljoen euro gestoken. Zo ook het Rijk, de grootaandeelhouder van de luchthaven, én de provincie Noord-Holland.

Zij die niet zo gelukkig zijn met de permanente groei van Schiphol zien het fonds en de stichting als instrumenten om klachten van omwonenden af te kopen. Het zijn daarbij ook nog eens instrumenten om de omgeving tegen elkaar uit te spelen, zeggen die critici. In Zwanenburg, dat veel last heeft van de Polderbaan, is een dorpshuis volledig gefinancierd uit deze bronnen.

Schipholfonds-voorzitter Tom Egbers (links) en Schiphol-baas Jos Nijhuis zondagmorgen aan de start van Rondje Schiphol. Nijhuis: 'Ik ben een hardloper, geen fietser.' Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant
Schipholfonds-voorzitter Tom Egbers (links) en Schiphol-baas Jos Nijhuis zondagmorgen aan de start van Rondje Schiphol. Nijhuis: 'Ik ben een hardloper, geen fietser.'Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Argwaan

President-directeur Jos Nijhuis is op de hoogte van al die argwaan. Hij is meer een pragmaticus. De luchthaven ligt hier nu eenmaal, een eeuw al, in het hart van een van de drukste regio's van het land. 'Onze betrokkenheid tonen met die omgeving is cruciaal.'

Te meer daar Schiphol nog lang niet is uitgegroeid. En de naaste omgeving altijd hinder zal ondervinden van de luchthaven. Anderhalve week geleden werd bekend dat de nieuwe startmethode voor opstijgende vliegtuigen die Schiphol hanteert tot kerosinebesparing voor luchtvaartmaatschappijen leidt maar minder 'milieuwinst' oplevert dan Schiphol zelf beweert.

Zijn betrokkenheid met de omwonenden toont Nijhuis deze zondag door, in allerminst gunstige weersomstandigheden, een rondje te gaan fietsen. Voor 26 kilometer hardlopen draait hij zijn hand niet om. 'Al ben ik nu niet in de juiste conditie.' Maar fietsen doet hij, deze zondag. Met stevige westenwind. Die maakt dat er op een deel van het parkoers gefietst wordt onder permanent gebulder van stijgende (Kaagbaan) vliegtuigen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden