Schiphol verliest biedingsstrijd om vliegveld Rome

Schiphol grijpt naast het Romeinse vliegveld Fiumicino. Het Amsterdamse bedrijf had in samenwerking met luchthaven Frankfurt en enkele banken waaronder ABN Amro, een bod uitgebracht op 51,2 procent van de aandelen van Aeroporti di Roma, het bedrijf dat ondermeer Fiumicino exploiteert....

Van onze verslaggever

Het is een grote tegenvaller voor Schiphol, dat niets liever wil dan internationaal expanderen. Drie jaar geleden sleepte Schiphol de exploitatie van de Australische luchthaven Brisbane en van Terminal 4 van de Newyorkse luchthaven JF Kennedy in de wacht.

De exploitatie van de Romeinse vliegvelden Fiumicino en Ciampino komt nu in handen van Gemina, een groep investeerders onder leiding van de voormalige Fiat-baas Cesare Romiti. Gemina betaalt 2,57 biljoen lire (2.925 miljoen gulden) voor het aandelenpakket van IRI, en moet nu een openbaar bod uitbrengen op de andere uitstaande aandelen. De derde bieder was de familie Benetton. BAA, de Britse luchthavenexploitant, haakte onlangs af.

Gemina bood welgeteld 12 miljoen gulden (0,4 procent) meer dan Schiphols consortium Enea. 'Het scheelde een haar', verzucht Schiphols woordvoerder. En: 'We vinden het heel jammer. We zitten wel steeds bij de belangrijkste partijen. Voor de komende jaren zien we nog een flink aantal interessante mogelijkheden.' Hij wil niet zeggen dat het nipte verschil mogelijk wijst op doorgestoken kaart. 'Je hebt wel eens je gedachten, maar je kunt er niets mee. We willen geen slechte verliezers zijn.'

Aeroporti de Roma was wel het enige concrete project dat Schiphol in Europa onderhanden had. Verder heeft de onderneming nog een bod lopen op exploitatie van de luchthaven van Jakarta.

Schiphol heeft één ding overgehouden aan zijn bod op Aeroporti di Roma: een innige samenwerking met Flughafen Frankfurt. In de voorbereiding van hun Italiaanse avontuur vonden die twee elkaar. Eind vorig jaar kondigden ze een alliantie aan, die overigens nog niet nader is ingevuld. Een woordvoerder van Flughafen Frankfurt zei dat het 'teleurstellende' verlies in Rome geen gevolgen heeft voor de samenwerking met Schiphol. 'We denken nog steeds dat we een ijzersterk concept hebt. You win some, you loose some.'

Het is onduidelijk of de breuk tussen KLM en Alitalia invloed heeft gehad op het bod van Schiphol. Twee weken geleden verklaarde minister Visco van Financiën naar aanleiding van de besprekingen tussen de KLM en het British Airways dat de betrekkingen tussen Italie en Nederland geschaad door 'het wangedrag' van KLM.

Voor IRI, de staatsholding die door Mussolini werd opgezet en nog altijd grote belangen in de Italiaanse industrie heeft, is de verkoop een van de laatste daden. Eind van de maand moet de holding worden opgeheven, zo is door de Europese Commissie verordonneerd. De grote vraag is wat er dan gebeurt met het belang in Alitalia, waarin IRI nog immer een meerderheidsbelang bezit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden