Schiphol uit toptien grootste luchthavens

Luchthaven naar plaats veertien op mondiale ranglijst...

Amsterdam Het kan verkeren: afgelopen juli noemde Airports Council International (ACI) Schiphol nog het beste vliegveld van Europa. Vooral de relatie met omwonenden werd geroemd. Maar nu is de ACI bron van minder vrolijk nieuws voor Schiphol: de Amsterdamse luchthaven is in een jaar tijd van de negende naar de veertiende plaats gezakt in de ranglijst van de grootste luchthavens ter wereld, op basis van passagiersaantallen. Dat blijkt uit cijfers die het FD dinsdag publiceerde.

In 2008 deden 47 miljoen passagiers Schiphol aan, terwijl het Britse Heathrow 67 miljoen mensen verwelkomde, Charles de Gaulle in Parijs 61 miljoen reizigers verwerkte en Hartsfield-Jackson in het Amerikaanse Atlanta er 90 miljoen langs zijn balies kreeg.

In april (de laatste maand waarover gegevens bekend zijn) waren de cijfers nog verontrustender. In deze maand kwam Schiphol zelfs niet verder dan plaats 19, nog achter de luchthaven van Dubai.

De duikeling van Schiphol is extra treurig omdat luchthavens als Charles de Gaulle en Heathrow hun positie wel wisten te handhaven. Ook wat betreft vliegbewegingen (de som van alle landingen en starts) is Schiphol verder achterop geraakt, blijkt uit de gegevens van ACI. In 2008 telde Schiphol 447 duizend vliegtuigbewegingen, Charles de Gaulle 560 duizend en Heathrow 479 duizend.

Reageerde Schiphol in juli nog met een juichend persbericht op het ‘beste-vliegveldnieuws’, gisteren was de reactie heel wat kariger. ‘Dat zijn statistieken, daar kijken we niet zo naar’, verklaarde een woordvoerder van de onderneming tegen het ANP.

Schiphol zou volgens de woordvoerder niet bezig zijn met lijstjes, maar meer waarde hechten aan ‘het netwerk dat de luchthaven biedt’. Meer passagiers en – daarmee samenhangend – toegenomen inkomsten zijn ‘ook belangrijk, maar geen doel op zich’.

De cijfers van ACI zullen ook in Den Haag met interesse worden gelezen. De Kamer debatteert komende maand over de Luchtvaartnota en zal in dat kader ook de mogelijkheid tot uitbreiding van Schiphol in de toekomst bespreken. Wie de laatste cijfers van ACI naast die van Schiphol legt, ziet dat voor uitbreiding voorlopig weinig aanleiding is. Tussen 2000 en 2008 groeide het aantal vliegbewegingen van ruim 432 duizend naar slechts 447 duizend.

De Stichting Economisch Onderzoek (SEO) berekende onlangs dat Schiphol in 2020 te maken zou kunnen krijgen met 580 duizend vliegbewegingen.

Een dergelijke toename zou uitbreiding wellicht interessant maken. Maar daarvoor moet Schiphol vanaf nu jaarlijks 2,5 procent meer vliegbewegingen boeken. En dat is al sinds de jaren negentig niet meer voorgekomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden