Schiphol studeert op extra terminal en zesde baan

Als de passagiersgroei zo doorzet als in de laatste jaren, houdt luchthaven Schiphol de optie open om tussen de snelwegen A4, A5 en A9 een nieuwe terminal te bouwen. In dat geval komt ook de zesde start- en landingsbaan in beeld.

Marcel van Lieshout
Schiphol Beeld anp
SchipholBeeld anp

'Uiteraard kijken we naar groeiscenario's, maar dat is allemaal verre toekomstmuziek en zeker nu niet opportuun', reageerde een woordvoerder van Schiphol vrijdag op berichtgeving in De Telegraaf over plannen voor de aanleg van 'Schiphol West'. De luchthaven studeert op scenario's voor de periode na 2030.

Schiphol 'verwerkte' vorig jaar ruim 58 miljoen passagiers en verwacht dit jaar de grens van 60 miljoen te doorbreken. De luchthaven groeit sterker dan het Rijk als grootaandeelhouder in de meest recente marktprognoses (2014) had voorzien. Mede om die reden moet Lelystad Airport vanaf medio 2018 als een dependance van Schiphol gaan functioneren, vooral voor vakantieverkeer.

Schiphol heeft nu vijf start- en landingsbanen, een kleine baan voor zakelijk vliegverkeer niet meegerekend. De grond voor een zesde start- en landingsbaan - de zogeheten tweede, parallelle Kaagbaan - is door het Rijk al jaren gereserveerd voor de luchthaven. Ook de grond voor de mogelijke nieuwe terminal is 'grotendeels' in bezit van Schiphol, zegt de woordvoerder van de luchthaven.

Betere bereikbaarheid van de luchthaven

Groeiscenario's voor Schiphol komen aan de orde in een bijlage van het Actieplan Schiphol, dat het kabinet eind vorige maand naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de Beleidsnota Mainport en Metropool wordt onder meer een rapport van onderzoeksbureau SEO uit 2014 aangehaald. SEO denkt dat voor de periode na 2030 zowel een nieuwe terminal als een zesde baan 'onontkoombaar' zijn.

Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu beklemtoont dat het huidige kabinet 'zeker geen beslissingen neemt over eventuele langetermijnopties'. Het Actieplan Schiphol (voor de jaren tot 2025) voorziet vooral in investeringen in betere bereikbaarheid van de luchthaven. Daardoor is 450 miljoen euro vrijgemaakt.

Hinder

Schiphol zelf richt zich de komende jaren naar eigen zeggen vooral op de bouw van een nieuwe terminal A en een nieuwe pier. Die laatste moet uiterlijk in 2026 klaar zijn, de terminal naar verwachting in 2023.

Groei van Schiphol ligt altijd gevoelig vanwege de geluidshinder voor de omgeving. Schiphol mag tot 2020 doorgroeien naar 500 duizend vliegbewegingen (starts en landingen). Vorig jaar liep de teller op naar 451 duizend vliegbewegingen. Voor de periode na 2020 is groei mogelijk, maar alleen als de geluidshinder binnen de perken blijft.

Schiphol claimt dat nu al, onder meer door de komst van stillere vliegtuigen, landingen met glijvluchten en een nieuwe startmethode, 'winst' wordt geboekt op het gebied van hinder. Ook het nieuwe stelsel van preferent baangebruik (zoveel mogelijk benutten van banen die de minste hinder geven) zou daartoe bijdragen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden