Nieuws

Schiphol somber over terugkeer van reiziger na desastreus jaar en half miljard euro verlies

Schiphol heeft 2020 afgesloten met een verlies van 563 miljoen euro. De luchthavenbeheerder denkt dat het vliegverkeer zich in de zomer zal herstellen, maar rekent dit jaar niettemin op slechts eenderde tot de helft van de ruim 80 miljoen passagiers die in 2019 arriveerden of vertrokken.

null Beeld EPA
Beeld EPA

Vorig jaar boekte Schiphol Group nog een winst van 355 miljoen. De omzet kromp naar 688 miljoen van 1,6 miljard euro in 2019. Vanwege de financiële aderlating en omdat het herstel van de luchtvaart jaren gaat duren, schroeft Schiphol zijn investeringen terug. Die daalden vorig jaar al met een kwart. Het bedrijf heeft onder meer de tender voor het ontwerp voor een vierde terminal met minimaal twee jaar opgeschoven.

Vorig jaar kondigde de luchthaven al honderden ontslagen aan. In augustus kon topman Dick Benschop nog niet zeggen hoeveel banen er precies zouden worden geschrapt. Volgens de jaarcijfers steeg het personeelsbestand gemiddeld met 200 voltijdsbanen, maar Benschop zei vrijdag dat de reorganisatie ruim 900 arbeidsplaatsen kost, waarvan 550 die door externe krachten werden gevuld. De reorganisatie wordt komende maand afgerond.

Het bedrijf kreeg 112 miljoen uit de NOW-pot, waarmee de overheid een deel van de lonen betaalt voor werknemers waarvoor geheel of gedeeltelijk geen werk meer is.

Genadig

Schiphol deelt in de misère met de rest van de luchtvaart. Het aantal passagiers dat via Europese luchthavens arriveerde of vertrok, was vorig jaar net zo groot als in 1995, meldde de Europese koepel ACI Europe.

Nederland kwam er, in vergelijking met andere landen, nog genadig vanaf. Binnen de Europese Unie kregen de luchthavens van Oostenrijk, Tsjechië, Finland, Hongarije, Ierland, Slovenië en Slowakije de grootste klappen. Het verkeer in die landen ging er 90 procent op achteruit.

Op de vier luchthavens die (deels) onder de Royal Schiphol Group (Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Lelystad) daalde het totale aantal reizigers van 80,5 miljoen naar 20,9 miljoen. Lelystad wikkelt nog geen grote passagiersvluchten af, maar Benschop gaat ervan uit dat het vliegveld in november, na vijf keer uitstel, open gaat. Hij erkende wel dat de Tweede Kamer daarover nog moet beslissen. Voor Schiphol Group is Lelystad voorlopig alleen maar een kostenpost: het verloor er 7 miljoen euro op.

Gesjoemel

In een ontwerpnatuurvergunning, die minister Cora van Nieuwenhuizen (Waterstaat en Infrastructuur) onlangs heeft bekendgemaakt, staat dat Lelystad jaarlijks maximaal 10 duizend vluchten mag afhandelen. Daarmee blijft het vliegveld volgens de minister binnen de milieugrenzen. ‘Die 10 duizend vluchten is precies waar de actiegroepen tegen Lelystad om hebben gevraagd’, merkte Benschop op.

Tegenstanders van uitbreiding verwijten de overheid gesjoemel, omdat in de natuurvergunning een teveel aan stikstofuitstoot wordt gecompenseerd met ruimte die Schiphol laat liggen. Tot 29 maart mogen belanghebbenden hun zegje doen over het ontwerpbesluit, daarna is het aan een nieuw kabinet om te knoop door te hakken.

Als de vergunning bekrachtigd wordt, ligt het maximum aantal vluchten voor drie jaar vast. Maar het kabinet heeft eerder gezegd dat Lelystad op termijn 45 duizend ‘vakantievluchten’ van Schiphol moet overnemen, zodat op de Amsterdamse luchthaven weer ruimte komt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden