Schiphol schrapt 1 miljard investeringen

De luchthaven Schiphol schroeft de investeringen voor de periode 2009 tot 2014 terug van 2,6 miljard euro tot 1,6 miljard.

Zo schuift Schiphol onder meer de uitbreiding van het terminalgebouw op de lange baan. Die bezuiniging vormt de bulk van de 1 miljard euro. De terminalcapaciteit zou flink uitgebreid worden aan de zuidzijde, met bijbehorende nieuwe bagagefaciliteiten. De expansie wordt ‘op grond van de huidige marktverwachting in principe uitgesteld tot na 2014’, schrijft Eurlings.

Vliegtaks

Het kabinet stelde Schiphol bij het schrappen van de vliegtaks als voorwaarde dat de onderneming flink in de kosten moest snijden. Een investering van 800 miljoen euro in de uitbreiding van het huidige bagageafhandelingssysteem is de enige forse investering die wel doorgaat. Daarmee is Schiphol al halverwege.

De nationale luchthaven maakte eerder al bekend dat de luchthaventarieven komend jaar niet verhoogd worden, om te voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen en passagiers de wijk nemen naar andere vliegvelden. Daardoor zullen de inkomsten volgend jaar ongeveer 56 miljoen euro lager zijn. De al aangekondigde reorganisatie, waarbij het personeelsbestand met 25 procent wordt teruggebracht, kost de luchthaven ongeveer 50 miljoen euro.

Concurrentie

Door het bevriezen van de tarieven en het afschaffen van de vliegtaks, is Schiphol een stuk goedkoper geworden ten opzichte van de concurrentie. In de zomer van 2008 was Schiphol nog de op een na duurste luchthaven van Europa. Alleen Londen Heathrow was duurder.

Nu staat Schiphol op plaats vijf. Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt en Londen Gatwick hebben Schiphol ingehaald. Schiphol wil de kosten verder verlagen door te onderzoeken of er kan worden bezuinigd op de beveiliging.

Recessie

De winst van Schiphol staat door de recessie zwaar onder druk. Over het eerste half jaar lag de winst met 22,4 miljoen euro driekwart lager dan een jaar eerder. De luchthaven verliest veel budgetpassagiers, maar ook het aantal overstappassagiers daalt. Het aantal reizigers lag 11 procent lager. Daarmee verloor Schiphol veel meer dan concurrenten als Charles de Gaulle (min 6,4 procent), Heathrow (min 3,8 procent) en Frankfurt (min 5,6 procent).

De Nederlandse staat heeft 69,8 procent van de aandelen in Schiphol, de gemeente Amsterdam 20 procent, de gemeente Rotterdam 2,2 procent, en ADP, de door de Franse staat gecontroleerde luchthavens van Parijs, 8 procent.

Schiphol (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden