'Schiphol kan privaat worden gefinancierd'

Een tweede nationale luchthaven in zee kan vrijwel zeker worden gefinancierd door de luchtvaart zelf. Met een verhoging van de luchthavenbelasting van 18 gulden nu naar 80 gulden in het jaar 2000, zou een fonds kunnen worden gevormd dat in 2015 15 tot 25 miljard gulden bevat....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Schiphol wil dolgraag dat er een tweede luchthaven wordt gebouwd, liefst in de Noordzee. In de loop van het jaar moet het kabinet daarover een standpunt innemen. Tot nu toe lijkt een luchthaven in zee onbetaalbaar: Schiphol schat de aanlegkosten op 30 miljard gulden.

Van Hoek en Koning wijzen erop dat luchtreizigers nu nauwelijks meebetalen aan het instandhouden van de infrastructuur. Over de prijs van tickets wordt geen BTW geheven, over de kerosine geen accijns. Het enige wat de reiziger bijdraagt is de luchthavenbelasting, gemiddeld 2 procent van de prijs van zijn kaartje. Dat kan best omhoog, denken de onderzoekers, naar 7 procent; een verhoging van 18 gulden naar 80 gulden per kaartje.

Van Hoek en Koning hebben ook berekend hoeveel vliegbewegingen Schiphol nog kan hebben op zijn huidige plaats. Dat is een actuele kwestie, want nog deze week moet het kabinet vaststellen of op Schiphol 360 duizend vliegbewegingen mogen worden gemaakt, of dat er toch een door de luchtvaartbedrijven gewenste verruiming komt tot 400 duizend vliegbewegingen.

De CPB'ers rekenen voor dat Schiphol nog kan groeien tot 100 miljoen reizigers per jaar. Voorwaarden zijn wel dat de parallelle Kaagbaan wordt aangelegd; dat de aanvliegprocedures worden verbeterd en dat er stillere vliegtuigen worden ingezet. Dat laatste zou kunnen worden bereikt door zeer lawaaiige toestellen te verbieden, en door voor minder lawaaiige een heffingsysteem in te voeren dat stilte beloont en lawaai afstraft.

De onderzoekers berekenden ook wat het gevolg is van vasthouden aan het jaarmaximum van 44 miljoen passagiers. In dat geval zou het nationaal inkomen in het jaar 2020 hooguit 2 procent lager zijn dan wanneer de luchthaven kan doorgroeien naar 100 miljoen passagiers. De werkgelegenheid zou 30 duizend tot 65 duizend banen lager liggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden