Schiphol is in 1998 voor het eerst 'vol'

De groei van Schiphol komt volgend jaar vrijwel tot stilstand als gevolg van milieumaatregelen. Directeur H. Smits van de luchthaven verwacht tussen 1998 en 2003, als de nieuwe vijfde baan enig soelaas kan bieden, een gemiddelde toename van het aantal vluchten met hooguit 2 procent....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De luchthaven heeft minister Jorritsma van Verkeer gisteren voorgesteld in de laatste maanden van 1997 het gebruik van start- en landingsbanen tijdens de piekuren te beperken. Daarmee wordt overschrijding van de wettelijke geluidsnormen voorkomen. Jorritsma kondigde al eerder een verbod op nachtvluchten af.

Volgens KLM, Martinair en Transavia hebben de nieuwe maatregelen zeer ernstige gevolgen. Zij verwachten dat dagelijks zo'n zesduizend passagiers met ernstige vertragingen te maken krijgen omdat hun toestellen niet meer op tijd kunnen aankomen of vertrekken. De KLM verwacht een schade van honderden miljoenen guldens.

De KLM wordt volgens een verklaring van de directie door de beperkingen op Schiphol zwaar gehinderd bij het uitbouwen van een wereldwijd netwerk. De maatschappij wordt ook minder aantrekkelijk voor partners die willen samenwerken, aldus de verklaring. Mondiale expansie van de KLM is een voorwaarde voor de ontwikkeling van Schiphol tot mainport. Die doelstelling van het kabinet verdwijnt volgens de KLM dan ook uit het beeld.

Volgens de maatschappij heeft Schiphol de geplande vijfde baan niet meer nodig als de luchthaven zo aan banden wordt gelegd. Ook de discussie over de toekomst van de luchtvaart in Nederland kan dan beter gestopt worden.

De nieuwe president-directeur van de KLM, L. van Wijk, en Schiphol-directeur Smits hebben woensdag premier Kok op de hoogte gebracht van hun verontrusting over de economische effecten van de milieumaatregelen voor de luchthaven. Smits wilde gisteren niet ingaan op de mogelijke ontheffingen van de milieuregels door minister Jorritsma. Verwacht wordt dat zij op zeer korte termijn de door Schiphol voorgestelde beperking van het vliegverkeer in piekuren overneemt.

Volgens Smits kan Schiphol niets anders doen dan zich aan de opgelegde geluidsnormen houden. De luchthaven ziet zich slechts als uitvoerder van het beleid van Den Haag. Vorig maand bepaalde de rechter in Haarlem dat alleen Jorritsma bevoegd is het vliegverkeer al dan niet aan banden te leggen.

Slechts op enkele van de 420 meetpunten rond Schiphol dreigen tijdens de piekuren de toegestane geluidsnormen overschreden te worden; boven een gebied bij de snelweg Amsterdam-Utrecht en boven een weiland ten noorden van Hoofddorp. Om die overtredingen te voorkomen, moet het gebruik van de Buitenveldertbaan tijdens de pieken worden gereduceerd. Ook de Zwanenburgbaan en de Aalsmeerbaan dienen wellicht minder gebruikt te worden.

Toestellen zullen op andere luchthavens moeten wachten tot er op Schiphol plek is, of ze blijven lang in de buurt rondcirkelen. Die vertragingen zijn zeer schadelijk voor zowel de KLM als Schiphol, die juist floreren vanwege de talrijke en punctuele overstapmogelijkheden.

De luchthaven bleef in de eerste acht maanden van 1997 ver onder de geluidsnorm. Daardoor werden niet meer dan 12 duizend woningen in de zones gehinderd, in plaats van de wettelijk toegestane 15 duizend. Smits: 'Het is wrang te constateren dat dit aantal nog nooit zo laag is geweest, en tegelijkertijd toch zulke disproportionele maatregelen in het vliegverkeer te moeten nemen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden