Schiphol heeft meer vluchten dan gevraagd

Schiphol heeft begin volgend jaar veel meer vluchten in de aanbieding dan zijn aangevraagd door de luchtvaartmaatschappijen. Coördinator H. Wijkhuizen heeft verzoeken voor slechts maximaal vierduizend vluchten, terwijl hij er tienduizend bij krijgt....

Van onze verslaggever

Lucas van Grinsven

AMSTERDAM

Dit overschot komt vreemd over, omdat Schiphol juist zegt te kampen met een capaciteitstekort. Maar luchtvaartmaatschappijen werken met een zomer- en een winterseizoen. Het winterseizoen begint in november, en aangezien dat nog valt in 1998, mag Wijkhuizen niet meer dan 190 duizend vluchten laten uitvoeren op Schiphol (190 duizend starts en evenzoveel landingen, samen 380 duizend vliegbewegingen). 'Voor dit jaar heb ik dus drie- tot vierduizend vluchten te weinig.'

In 1999 mag Schiphol 200 duizend vluchten uitvoeren van de regering. Vanaf januari mogen de vierduizend vluchten die Wijkhuizen in '98 te kort komt, wél worden uitgevoerd. En dan heeft hij er ook nog zesduizend over.

Het is echter de vraag of de capaciteit wordt opgevuld. Aangezien de winterdienstregeling dan al loopt, zullen luchtvaartmaatschappijen hun vliegtuigen dan hebben ingezet op andere routes. 'Die vliegtuigen houden ze niet aan de grond tot er ruimte is op Schiphol, dat is veel te kostbaar', aldus Wijkhuizen. Vooral buitenlandse maatschappijen zijn uitgeweken naar andere luchthavens, zegt hij.

In feite kampt Schiphol dus met een kalenderprobleem. Het gebruiksplan van de overheid loopt niet gelijk met dat van de luchtvaartmaatschappijen. De Rijksluchtvaartdienst laat weten dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat in april heeft besloten om de gebruikskalender van Schiphol te laten samenvallen met dat van de luchtvaartindustrie. 'Maar dat betekent niet dat een deel van de capaciteit van 1999 naar voren kan worden gehaald zodat in november en december alvast meer kan worden gevlogen', haast de woordvoerder zich te zeggen. 'Daarover beslist het kabinet.'

Hoe dan ook zal Schiphol heel wat capaciteit overhouden in de eerste drie maanden van het jaar. Die komt Wijkhuizen wellicht van pas als het zomerschema in april in werking treedt. Hij verwacht dat de luchtvaartmaatschappijen dan moeiteloos de tienduizend extra vluchten zullen gebruiken. 'Dat komt wel vol.'

Dan moet de Azië-crisis geen roet in het eten gooien, en er zijn tekenen dat dit juist wel gebeurt. Gisteren maakte de wereldluchtvaartorganisatie IATA bekend dat het luchtvrachtvervoer in juni is gedaald met 3 procent. Over het eerste halfjaar bedraagt de groei slechts 2 procent, terwijl vorig jaar nog werd gerekend op 7 procent. Ook het passagiersvervoer groeit veel minder uitbundig dan voorzien, met 4 procent.

En of dat nog niet genoeg is, meldde British Airways (BA) maandag dat het de uitbreiding van zijn vervoerscapaciteit halveert tot 3 procent in 2000 en 2001. 'En dat is een heel belangrijk signaal', zegt luchtvaartanalist Henri Jongschaap van zakenbank MeesPierson. 'Zeker als BA dat doet, want die sneden bij vorig crises ook telkens als eerste in de capaciteit.'

Coördinator Wijkhuizen weet als geen ander dat de stemming in de luchtvaart razendsnel kan omslaan. In zijn vorige betrekking bij KLM besloot hij immers om de vloot te verkleinen naar aanleiding van de Golf-crisis.

Op Schiphol is het Azië-effect vooralsnog alleen merkbaar op de Aziatische routes. De luchtvaartmaatschappijen uit de regio hebben al laten weten niet te willen groeien, terwijl KLM uiterst voorzichtig is met zijn vluchtuitbreiding naar dat gebied.

Als het Azië-effect overloopt naar andere economieën, zoals al in Amerika gebeurt, kan dit het vervoer naar andere regio's onder druk zetten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden